Motivational Languaging for L2 Learning and Motivation
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Universidad de Granada
Materia
Languaging Motivational Languaging Activity The ideal L2 self L2 learning motivation Actividades de lenguaje Actividad de lenguaje motivacional El yo ideal de L2 Motivación de aprendizaje L2
Date
2021Referencia bibliográfica
Kim, Tae Young; Kim, Yoon Kyoung. Motivational Languaging for L2 Learning and Motivation. Porta Linguarum 36, junio 2021, 213-229. [DOI: 10.30827/portalin.v0i36.17805]
Résumé
This paper focuses on the effect of motivational languaging activities (MLAs)
on EFL learning motivation. Swain (2006) defines languaging as “the process of making
meaning and shaping knowledge and experience through language” (p. 98). We extend
Swain’s original notion to L2 motivation; through MLAs, L2 learners are encouraged to talk
or write about the importance of L2 learning and their visions in their own words. Various
types of activities were implemented for elementary, junior high, and high school students:
1) written, 2) spoken, and 3) spoken plus written activities, in individual or group conditions.
By using questionnaires, students’ motivational changes including their ideal L2 self and the
ought-to L2 self (Dörnyei, 2009) were measured at the beginning and the end of the participation in the activities. The results indicated that students in experimental groups exhibited
various increases in their motivations, compared to no significant changes in control groups.
Furthermore, the written form proved to be a more effective type of activities, especially
when students engaged in it individually. Findings suggest the usefulness of MLAs for enhancing L2 learning motivation. Este artículo se centra en el efecto de las actividades de lenguaje motivacional
en la motivación del aprendizaje del inglés como lengua extranjera. Swain (2006) define
actividades del lenguaje como el proceso de dar significado y dar forma al conocimiento y la
experiencia a través del lenguaje. Extendemos la noción original de Swain a la motivación
L2; a través de actividades de lenguaje motivacional, Se anima a los alumnos de L2 a hablar
o escribir sobre la importancia del aprendizaje de L2 y sus visiones en sus propias palabras.
Se implementaron varios tipos de actividades para estudiantes de primaria, secundaria y
preparatoria: 1) escritas, 2) habladas, 3) habladas más escritas, en condiciones individuales
o grupales. Mediante el uso de cuestionarios, Los cambios motivacionales de los estudiantes
se midieron al inicio y al final de la participación en las actividades. Los resultados indicaron que los grupos experimentales mostraron varios aumentos en sus motivaciones, en
comparación con ningún cambio significativo en los grupos de control. Además, la forma
escrita demostró ser un tipo de actividad más eficaz, especialmente cuando los estudiantes la
realizaban individualmente. Los resultados sugieren la utilidad de las actividades de lenguaje
motivacional para mejorar la motivación del aprendizaje L2.