Design and Validation of a System of Categories to Assess the Written Discourse of L2 English Learners
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
Content analysis Delphi technique System of categories Written discourse English as a foreign language Análisis de contenido Técnica Delphi Sistema de categorías Discurso escrito Inglés como lengua extranjera
Fecha
2021Referencia bibliográfica
Corral Robles, Silvia; Sánchez Martín, Micaela; González Gijón, Gracia María. Design and Validation of a System of Categories to Assess the Written Discourse of L2 English Learners. Porta Linguarum 36, junio 2021, 159-174. [DOI: 10.30827/portalin.v0i36.15944]
Resumen
This study is part of a broader research focused on written discourse analysis
and its application in English language teaching. This paper aims to design and evaluate the
validity of the content of an instrument (a system of categories) built to analyse the written
discourse in L2 (English) of 112 Spanish students in Upper Secondary Education. This study
was carried out from a qualitative approach using the technique of content analysis and the
Delphi technique with five experts in the field. The results show that the category system has
content validity as it meets the criteria to ensure the scientific rigour of qualitative methodology: credibility, transferability, dependence and confirmability. Moreover, there is a high
score in terms of interrater reliability on the criteria contrasted with Kendall’s W test (>.07),
as well as on its application in the coding process which was confirmed with Cohen’s Kappa
test (.658). It can be concluded that this instrument is a valid tool to help ELF teachers and
secondary school students in the teaching and learning process of the written discourse in
English as a foreign language. Este estudio forma parte de una investigación más amplia centrada en el análisis del discurso escrito y su aplicación en la enseñanza del inglés. El objetivo principal de
este trabajo es diseñar y evaluar la validez de contenido de un instrumento (un sistema de
categorías) construido para analizar el discurso escrito en L2 (inglés) de 112 estudiantes
españoles de Educación Secundaria Obligatoria (4ºESO). Este estudio se ha realizado desde
un enfoque cualitativo, utilizando la técnica de análisis de contenido y la técnica Delphi con
cinco jueces expertos. Los resultados muestran que el sistema de categorías tiene validez de
contenido, ya que cumple con los criterios que aseguran el rigor científico de la metodología
cualitativa: credibilidad, transferibilidad, dependencia y confirmabilidad. Además, existe un
alto índice de acuerdo interjueces en los criterios contrastados con la prueba W de Kendall
(> .07), así como con la aplicación del proceso de codificación, siendo este confirmado con la