Motivational Potential of Bilingual and Nonbilingual Programmes in Secondary and Tertiary Education
Metadatos
Afficher la notice complèteAuteur
Madrid Fernández, DanielEditorial
Universidad de Granada
Materia
Motivation Bilingual education bilingual bachelor’s degree AICLE CLIL EMI programmes Motivación Educación bilingüe Grados bilingües Programas EMI
Date
2021Referencia bibliográfica
Madrid Fernández, Daniel. Motivational Potential of Bilingual and Nonbilingual Programmes in Secondary and Tertiary Education. Porta Linguarum 36, junio 2021, 193-212. [DOI: 10.30827/portalin.v0i36.16700]
Résumé
The aim of this research is to examine the overall degree of motivation among
secondary school students and university students earning a bachelor’s degree in primary
education in bilingual and non-bilingual programmes, and the motivational potential of ten
dimensions, broken down into 60 variables, which interact in these programmes. To this
end, a sample of 485 secondary school students (310 in bilingual programmes and 175 in
non-bilingual programmes) and 332 bachelor’s degree students in primary education (160
in the bilingual degree programme and 172 in the non-bilingual programme) participated in
the study. The findings indicate that secondary school students in non-bilingual programmes
are overall more highly motivated than those in bilingual programmes, assigning a higher
score than bilinguals to 21 out the 60 variables examined. While there are no significant
differences in terms of overall motivation between the two groups compared in teaching
degree programmes, EMI (English as a Medium of Instruction) students assigned a higher
motivational value than non-EMI students to 32 variables. Finally, the study presents the
resulting motivational potential of the 60 variables included in the ten dimensions analysed. En este trabajo se ha investigado el grado de motivación global del alumnado
de secundaria y de los estudiantes del Grado de Educación Primaria que cursan programas
bilingües y no bilingües y el potencial motivador de diez dimensiones desglosadas en 60
variables que interaccionan en dichos programas. Para ello, se ha utilizado una muestra de
485 alumnos de secundaria (310 de programas bilingües y 175 de programas no bilingües)
y de 332 alumnos del Grado de Educación Primaria (160 del grupo bilingüe y 172 del grado
no bilingüe). Los resultados nos muestran que el alumnado de secundaria de programas no
bilingües siente una motivación global más alta que el de programas bilingües y le asigna
una puntuación más alta que los bilingües a 21 de las 60 variables estudiadas. En el Grado de
Magisterio, aunque no existen diferencias significativas entre los dos colectivos comparados
respecto a su motivación global, los estudiantes EMI (de Inglés como medio de instrucción)
asignan un potencial motivador más alto que los demás a 32 variables. Por otra parte, el
estudio da a conocer el potencial motivador de las 60 variables que integran las diez dimensiones estudiadas.
Colecciones
Excepté là où spécifié autrement, la license de ce document est décrite en tant que Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.