The use of chatbot as an element of tutorial action in university teaching
Metadatos
Afficher la notice complèteEditorial
Universidad de Granada
Materia
Chatbot
Date
2021-06-21Referencia bibliográfica
Castillo Valdivieso, PA, & Aguilar Luzon, MC (2021). The use of chatbot as an element of tutorial action in university teaching. REIDOCREA, 10(24), 1-14.
Patrocinador
Ministerio Español de Economía y Competitividad - project TIN2017-85727-C4-2-P -UGR-DeepBio-Résumé
Abstract: It is of great importance to help and pay attention to students through different educational activities to ensure their participation in class and thus reduce the dropout rate. Traditionally, tutoring activities have been limited to face-to-face sessions in which students pose questions to the teacher. However, in a connected world with many available information systems, innovative tools are needed to facilitate and speed up both the study and the resolution of doubts in a comfortable way. Methods: This paper proposes using a chatbot based tutoring system as a novel educational experience focused on motivating universities students. Results: Besides, we provide a proof-of-concept implementation of a chatbot that answers questions as quickly and accurately possible at any time, in a comfortable way for the students, and at the same time it gathers feedback from the students regarding those topics that need to be explained in class in more detail. Conclusions: This experience is intended to increase the engagement and collaboration of both students and instructors and has helped to decrease the dropout rate in recent years. Resumen: Es de vital importancia ayudar y guiar el aprendizaje de los estudiantes a través de diferentes herramientas y actividades educativas que faciliten su participación en clase y permitan reducir la tasa de abandono. Tradicionalmente, las actividades de tutorización para estudiantes universitarios, se limita a reuniones presenciales en las que los estudiantes plantean preguntas al docente. Sin embargo, dadas las circunstancias actuales y ante un mundo conectado con muchos sistemas de información disponibles, se necesitan herramientas docentes innovadoras que faciliten el aprendizaje y una ágil resolución de dudas. Método: en este trabajo se propone la utilización de un sistema de tutorías, basado en el uso de un chatbot como experiencia educativa novedosa y orientada a motivar y facilitar el aprendizaje en estudiantes universitarios. Resultados: estudio aporta la implementación de un chatbot que responde de forma rápida y precisa, disponible en cualquier momento para solucionar dudas y facilitar el estudio de las materias a los estudiantes. Este chatbot además permite recopilar comentarios de los propios estudiantes sobre los temas que requieren ser explicados en clase con un mayor detalle. Conclusiones: El uso del chatbot tutorial, ha permitido aumentar el compromiso y la colaboración tanto de los estudiantes como de los docentes, disminuyendo la tasa del número de estudiantes que abandonan la asignatura.