Chilean Exiles in Sweden: Is Alejandro Leiva Wenger a Case of in between Literature?
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Universidad de Granada
Materia
Postmemory Exile literature Chilean exile Swedish contemporary Literature Alejandro Leiva Wenger Posmemoria Literatura del exilio Exilio chileno Literatura sueca contemporánea
Fecha
2021Referencia bibliográfica
Gendolavigna, Luca; Schioppa, Rosa. Chilean Exiles in Sweden: Is Alejandro Leiva Wenger a Case of in between Literature?. Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios. ISSN 2174-2464. No. 21 (mayo 2021). Monográfico. Páginas 156-185. [https://doi.org/10.32112/2174.2464.2021.412]
Resumen
The article focuses on the literature of the Chilean exile in Sweden. In
particular, it takes into account a short story contained in Alejandro Leiva Wenger’s
collection Till vår ära (2001), “Song for my father”. Through the analysis of textual excerpts
from the story, the study focuses on exile as the “invention of a transnational space” in which
Chilean and Swedish identity meet and merge, contributing to the thematization of a
‘multiple identity’, which draws on different cultures. By drawing on Marianne Hirsch’s
concept of postmemory (2012), our aim is to show that Leiva Wenger’s story is an example of
entangled history (Werner, Zimmermann, 2002), in which the protagonist’s personal sphere
intertwines and is conditioned by a public sphere related to Chile at the time of Pinochet’s
golpe El artículo se focaliza en la literatura del exilio chileno en Suecia. En
particular, se centra en el cuento “Canción para mi padre” de Alejandro Leiva Wenger
contenido en la colección Till vår ära (2001). A través del análisis de extractos textuales
tomados del cuento, el estudio se centra en la condición del exilio concebido como una
“invención de un espacio transnacional” a medio camino entre las identidades chilena y la
sueca, contribuyendo a la tematización de una “identidad múltiple”, que se basa en culturas
distintas. A partir del concepto de posmemoria (2012) de Marianne Hirsch, nuestro objetivo
es mostrar que la historia de Leiva Wenger es un ejemplo de “historia enredada” (Werner,
Zimmermann, 2002), en la que el plano personal del protagonista se entrelaza con —y está
condicionado por— un plano público, relacionado con la situación política de Chile en el
momento del golpe de Pinochet.