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dc.contributor.authorMartínez Ruiz, Virginia Ana 
dc.contributor.authorLardelli Claret, Pablo 
dc.contributor.authorMolina Soberanes, Daniel
dc.contributor.authorMartín de los Reyes, Luis Miguel 
dc.contributor.authorMoreno Roldán, Elena
dc.contributor.authorJiménez Mejías, Eladio 
dc.date.accessioned2021-06-15T07:49:16Z
dc.date.available2021-06-15T07:49:16Z
dc.date.issued2020-01-03
dc.identifier.citationVirginia Martínez-Ruiz, Pablo Lardelli-Claret, Daniel Molina-Soberanes, Luis Miguel Martín-de los Reyes, Elena Moreno-Roldán, Eladio Jiménez-Mejías, How many collateral casualties are associated with road users responsible for road crashes?, Gaceta Sanitaria, Volume 35, Issue 3, 2021, Pages 250-255, ISSN 0213-9111, [https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2019.09.006]es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/69177
dc.descriptionWe wish to thank the Spanish Directorate General of Traffic forallowing access to their database of traffic accidents with victims,and K. Shashok for improving the use of English in the manuscript.es_ES
dc.description.abstractObjective: To estimate the number of collateral casualties associated with road users considered responsible for a road crash. Method: We analyzed the case series comprising all 790,435 road users involved in road crashes with victims in Spain from 2009 to 2013, recorded in a nationwide police-based registry. For each road user assumed to be responsible for a crash, we collected information relative to health outcomes in other people involved in it, and obtained the total number of collateral casualties per 100 road users considered responsible for the crash. We then estimated the strength of associations between sex, age and the number of collateral casualties generated by car drivers considered responsible for the crash, and calculated rate ratios and corresponding 95% confidence intervals. Results: Pedestrians responsible for crashes were associated with the lowest number of collateral casualties (13.1/100), whereas the highest number (153/100) was observed for bus drivers responsible for crashes. Car drivers were associated with 104.4/100 collateral casualties. The youngest and the oldest car drivers responsible for crashes were associated with 33% and 41% more deaths, respectively, than the 25-4 year old group. Male drivers were associated with 22% more collateral casualties than female drivers. Conclusions: Regardless of the type of road user who was responsible for a road crash, their active contribution to the crash led to an additional number of collateral casualties in other, non-responsible users. The number and severity of collateral casualties were related to the type of vehicle and the number of people involved. These results are potentially useful to support the need to promote safer driver practices among subgroups of high-risk drivers.es_ES
dc.description.abstractObjetivo: Estimar el número de víctimas colaterales asociadas a los usuarios de las vías de tráfico respon-sables de una colisión. Método: Se estudió la serie de casos formada por los 790.435 usuarios de la vía implicados en accidentes de tráfico con víctimas en España, entre 2009 y 2013, recogidos en el Registro de Accidentes de Tráfico con Víctimas de la Dirección General de Tráfico. Para cada uno de los usuarios considerado responsable se recogió información sobre las consecuencias sanitarias para las otras personas implicadas en el mismo accidente, y se calculó el número total de víctimas colaterales por cada 100 usuarios responsables. A continuación se estimó la fuerza de asociación de la edad y el sexo de los conductores de turismo con el número de víctimas colaterales generadas por ellos, y se obtuvieron las correspondientes razones detasas y sus intervalos de confianza del 95%.Resultados: Los peatones responsables de atropellos se asociaron al menor número de víctimas colaterales (13,1/100), mientras que la cifra más alta de estas (153/100) se asoció a los conductores de autobús responsables del accidente. Los de turismo implicaron a 104,4/100. Los conductores de turismo más jóvenes (<25 años) y los de mayor edad (>64 años) implicaron respectivamente un 33% y un41% más de víctimas colaterales que el grupo de 25-34 años. Los varones se asociaron a un 22% más de víctimas colaterales que las mujeres. Conclusiones: Independientemente del tipo de usuario responsable del accidente, su contribución activase asoció a un número adicional de víctimas colaterales, cuyas magnitud y gravedad dependieron sobre todo del tipo de vehículo conducido. Este trabajo puede ser útil para reforzar las actuaciones destinadas a prevenir la accidentalidad en los usuarios de alto riesgo.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherElsevieres_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectCollateral casualtieses_ES
dc.subjectRoad crashes_ES
dc.subjectInjuryes_ES
dc.subjectDeath es_ES
dc.subjectEpidemiology es_ES
dc.subjectVíctimas colateraleses_ES
dc.subjectAccidente de tráficoes_ES
dc.subjectLesiónes_ES
dc.subjectMuerte es_ES
dc.subjectEpidemiología es_ES
dc.titleHow many collateral casualties are associated with road users responsible for road crashes?es_ES
dc.title.alternative¿Cuántas víctimas colaterales se asocian con los usuarios de la carreteraresponsables de los accidentes de tráfico?es_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.1016/j.gaceta.2019.09.006
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


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