Key factors to evaluate the impact of bilingual programs: Employability, mobility and intercultural awareness
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
Bilingual program Success Employability Mobility Intercultural awareness Programas bilingües Éxito Movilidad Empleabilidad Conciencia intercultural
Fecha
2021Referencia bibliográfica
Gómez Parra, María Elena; Huertas Abril, Cristina A.; Espejo Mohedano, Roberto. Key factors to evaluate the impact of bilingual programs: Employability, mobility and intercultural awareness. Porta Linguarum 35, enero 2021, 93-109. [DOI: https://doi.org/10.30827/portalin.v0i35.15453]
Resumen
The importance of bilingual education is widely debated in the scientific
world; it represents an opportunity for millions of international students in the 21st century,
endorsed with varied benefits, including cognitive, neurolinguistic, socio-cultural, academic
or labor, among others. The main objective of this work is to evaluate the impact of bilingual education on students who graduated from bilingual programs by measuring three
key factors (employability, mobility and intercultural awareness), and comparing the results
with those from a group of students who graduated from non-bilingual programs. A factorial
analysis was carried out to reduce the size of the original set of variables from 11 to 3, thus
constituting a model of scientific efficiency. Finally, this paper shows a statistical evaluation
of the real effects that bilingual programs have achieved since implementation, concluding
that the three main factors identified here allow the scientific evaluation of the success of
bilingual programs. La importancia de la educación bilingüe es una cuestión ampliamente debatida
por la comunidad científica y representa una oportunidad para millones de estudiantes
internacionales en el siglo XXI, suficientemente avalada debido a los múltiples beneficios que
reporta, incluyendo en ellos los de tipo cognitivo, neurolingüístico, sociocultural, académico
o laboral, entre otros. El objetivo principal de este trabajo es evaluar el impacto de la
educación bilingüe entre estudiantes que se graduaron de programas bilingües, midiendo tres
factores clave (empleabilidad, movilidad y conciencia intercultural) y comparándolos con
alumnado graduado de programas no bilingües. Se realizó un análisis factorial para reducir el
tamaño del conjunto original de variables de 11 a 3, constituyendo así un modelo de eficiencia
científica. Finalmente, este trabajo muestra una evaluación estadística de los efectos reales
que los programas bilingües han logrado desde su implementación, concluyendo que los tres
factores principales identificados aquí permiten evaluar con garantías científicas el éxito de
los programas bilingües.