Perceptions of linguistically responsive teaching in language specialist teachers and mainstream teachers
Metadatos
Afficher la notice complèteEditorial
Universidad de Granada
Materia
Languages teaching Linguistically responsive teaching Teachers' perceptions Immigrant students Teacher training/development Enseñanza de las lenguas Enseñanza lingüísticamente receptiva Percepciones de los docentes Inmigración Formación del profesorado
Date
2021Referencia bibliográfica
Rodríguez-Izquierdo, Rosa María. Perceptions of linguistically responsive teaching in language specialist teachers and mainstream teachers. Porta Linguarum 35, enero 2021, 25-41. [DOI: https://doi.org/10.30827/portalin.v0i35.16859]
Résumé
Linguistically responsive teaching (LRT) means understanding the role that language has in building meaningful learning environments. In this paper linguistically responsive
teaching is viewed as one way of implementing the notion of intercultural education. This
qualitative study analysed data from 10 specialist language teachers and mainstream teachers
to examine their perceptions of linguistic responsiveness in teaching Spanish as a second language to immigrant students. The findings revealed that there are differences in the perceptions
of teachers on linguistically responsive teaching. Overall, the language teachers, as compared
to mainstream teachers, showed a more extensive perceptions related to the LRT framework.
Qualitative data suggested that training in relation to teaching L2 and previous experiences in
teaching immigrant students had an influence on participants’ perceptions. Finally, the study
indicates that while teachers did consider several elements of the LRT framework in their discussions on their practices, much more work regarding skills and knowledge aspects of understanding second language acquisition is necessary to prepare linguistically responsive teachers. La enseñanza lingüísticamente receptiva (ELR) significa comprender el papel que tiene la lengua en la construcción de entornos de aprendizaje significativos. En este
artículo, la enseñanza lingüísticamente receptiva se ve como una forma de implementar la
noción de educación intercultural. Este estudio cualitativo analizó datos de 10 profesores especialistas en lengua y profesores tutores para examinar sus percepciones de la capacidad de
respuesta lingüística en la enseñanza del español como segundo idioma para estudiantes inmigrantes. Los resultados revelaron que existen diferencias en las percepciones de los docentes
sobre la enseñanza lingüísticamente receptiva. En general, los docentes de lengua, en comparación con los profesores tutores, mostraron perspectivas más amplias relacionadas con el
marco ELR. Los datos cualitativos sugirieron que la capacitación en la enseñanza de L2 y las
experiencias previas en la enseñanza de estudiantes inmigrantes influyen en las percepciones de los participantes. Finalmente, el estudio indica que, si bien los docentes consideraron
varios elementos del marco ELR en sus discusiones sobre sus prácticas, mucho más trabajo
es necesario con respecto a los aspectos de habilidades y conocimientos para comprender la
adquisición de un segundo idioma para preparar profesores lingüísticamente receptivos.