A study of the differences among EFL/ESL methods for reading Comprehension and language awareness
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Universidad de Granada
Materia
Cognitive development ESL Language comprehension Language awareness Reading Desarrollo cognitivo Enseñanza de una segunda lengua Comprensión lingüística Conciencia lingüística Lectura
Fecha
2021Referencia bibliográfica
Núñez Vázquez, Isabel; Crismán Pérez, Rafael. A study of the differences among EFL/ESL methods for reading Comprehension and language awareness. Porta Linguarum 35, enero 2021, 9-24. [DOI: https://doi.org/10.30827/portalin.v0i35.15412]
Resumen
The present paper reports on the effectiveness of the Grammar-Translation
Method, Communicative Language Teaching and Content and Language Integrated Learning upon reading comprehension and language awareness. The study recruited a convenience
sample of 164 Spanish students from a rural area in southern Spain who randomly received
these three ESL/EFL methods. The research was focused on two hypotheses. Firstly, L2
reading learning is more effective from CLT and CLIL than GTM. Secondly, CLT and CLIL
demand more contextual learning. Results showed CLT method offered more similar results
among the reading comprehension tasks (p<.01). However, from a descriptive study, GTM
obtained the best performance globally. In all three methods, scores were weakest for pragmatic awareness. However, the interaction between reading comprehension and language
awareness suggested that the intervention was more supportive for CLT. Also, significant intra-gender differences according to the learning methodology were found. Study limitations
and future research recommendations also were discussed. Este artículo aborda la efectividad de los métodos Gramática-Traducción, Enseñanza Comunicativa de la Lengua y Aprendizaje Integrado de Contenido y Lengua Extranjera (AICLE) en relación con la comprensión lectora en lengua extranjera y conciencia
lingüística. En el estudio participaron 164 alumnos de una zona rural del sur de España. La
investigación se centró en dos hipótesis. Primero, el aprendizaje de la lectura en L2 es más
efectivo con métodos como Enseñanza Comunicativa de la Lengua y AICLE, a pesar de ser
una habilidad visual especialmente estimulada por los métodos de Gramática-Traducción.
Segundo, los métodos Enseñanza Comunicativa de la Lengua y AICLE demandan mayor
aprendizaje contextual, por tanto estos métodos enfatizan la conciencia pragmática. Los resultados mostraron que el método Enseñanza Comunicativa de la Lengua ofreció resultados
similares entre las diferentes tareas de comprensión lectora (p<.01) indicando una mayor
homogeneidad. Sin embargo, a nivel descriptivo, el método Gramática-Traducción obtuvo la
mayor puntuación global. La conciencia pragmática fue el área más débil en los trés métodos
de enseñanza de L2 estudiados. La interacción entre la comprensión lectora y la conciencia lingüística aportó evidencias que apoyan el uso de una metodología comunicativa. Se encontraron diferencias significativas entre género y metodología.