Teaching strategies for reading comprehension applied and perceived: a study with teachers and students in the fourth grade of basic education
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Universidad de Granada
Materia
Reading comprehension Educational strategies Basic education Teaching reading Primary education teacher Comprensión lectora Estrategias educativas Educación básica Enseñanza de la lectura Docente de Escuela Primaria
Fecha
2020Referencia bibliográfica
Montesdeoca Arteaga, Deborah Valerie, Gómez-Parra, Elena, & Espejo Mohedano, Roberto (2020). Teaching strategies for reading comprehension applied and perceived: a study with teachers and students in the fourth grade of basic education. Investigaciones Sobre Lectura, 14, 149-164. DOI: 10.37132/isl.v0i14.321
Resumen
Students who enter a specific cycle of studies must have efficiently demonstrated the
reading and writing skills they acquired in the previous stage, which will allow them to continue
with adequate training. However, data show a different reality. The objective of this study is to
identify the main methodological strategies used by teachers for the understanding of written texts
in the context of basic general education in the districts of Chone-Flavio Alfaro, MantaMontecristi-Jaramijó, Portoviejo, Jipijapa, and El Carmen in the province of Manabí (Ecuador).
A survey was applied to 172 fourth-grade teachers and 4310 students with an instrument that had
previously been validated by a group of experts using the Delphi method. The results of this study
indicated that there are significant differences between the data from teachers and those from
students. The analysis shows that the methods of teaching reading based on traditional pedagogical
paradigms that teachers claim to apply (such as behaviorism, cognitivism, and constructivism) do
not usually coincide with the methodologies perceived by students. The results are discussed with
related studies, and it is concluded that strategies must be carefully chosen for each phase of the
reading process, which implies initial and ongoing teacher training on the most effective methods
for developing competent readers who understand to learn and enjoy the process of reading. El alumnado que accede a un determinado ciclo de estudios ha de haber demostrado
de forma eficiente las competencias de lectoescritura que adquirió en el ciclo anterior, y que le
permitirán continuar con una adecuada formación. Sin embargo, los datos muestran una
realidad diferente. El objetivo de este estudio es identificar cuáles son las principales estrategias
metodológicas utilizadas por el profesorado en la enseñanza para la comprensión de textos
escritos en el contexto de la Educación General Básica de los distritos de Chone-Flavio Alfaro,
Manta-Montecristi-Jaramijó, Portoviejo, Jipijapa y El Carmen de la provincia de Manabí
(Ecuador). Se aplicó una encuesta a 172 docentes de cuarto grado y a 4310 estudiantes con un
instrumento que había sido previamente validado por un grupo de expertos mediante el método
Delphi. Los resultados de este estudio indican que existen diferencias significativas entre los
datos provenientes del profesorado y los del alumnado. El análisis muestra que los métodos de
enseñanza de la lectura basados en paradigmas pedagógicos tradicionales que los docentes
declaran aplicar (tales como el conductismo, cognitivismo y constructivismo) no suelen
coincidir con las metodologías percibidas por los estudiantes. Se discuten los resultados con
estudios afines y se concluye que se deben escoger cuidadosamente las estrategias para cada
fase del proceso de lectura, lo cual implica una formación inicial y permanente del profesorado
sobre los métodos más efectivos para formar lectores competentes que comprenden para
aprender y disfrutan del proceso de la lectura.