Critical approach to intercultural education and foreign language learning and teaching: neoliberal gender ideologies in textbooks of Spanish as a foreign language
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/63856Metadatos
Afficher la notice complèteEditorial
Universidad de Granada
Materia
Intercultural language education Neoliberalism Gender ideology E/LE Contextualized knowledge construction Educación intercultural de lenguas Neoliberalismo Ideología de género Construcción de conocimiento contextualizada
Date
2020Referencia bibliográfica
Filipovic, Jelena Kuzmanović Jovanović, Ana. Critical approach to intercultural education and foreign language learning and teaching: neoliberal gender ideologies in textbooks of Spanish as a foreign language. Porta Linguarum 34, junio 2020, 55-74. [http://hdl.handle.net/10481/63856]
Résumé
In line with the understanding of the role of critical pedagogy in intercultural
language education, in this paper we focus on critical discourse and sociolinguistic analysis
of contemporary textbooks of Spanish as a Foreign Language (SFL). We search for neoliberal gender ideologies in educational discourses targeting international audience of students
of SFL. Even though new textbooks are said to promote the “feminization” of educational
contexts (Gray 2010), we interpret them as sources of latent hegemonic influences favoring
highly regulated and standardized neoliberal capitalist worldviews toward gender. Based
on previous research of textbooks of SFL (Bori 2018; Kuzmanović Jovanović 2016), we
herein present results of an instrumental qualitative case study (emancipatory focus group
research) taking a critical stand toward neoliberal gender ideologies among predominantly
female university students of Spanish at the Faculty of Philology, University of Belgrade
who are exposed to the above outlined teaching and learning materials. Our objective is to
create a new educational space in our SFL classrooms in which contextualized knowledge
construction takes place leading to the maturation of SFL users and teachers, who are “capable of changing their reality in ways related to formal and informal educational settings”
(Filipović 2015: 105). En línea con el entendimiento del papel de la pedagogía crítica en la educación
intercultural de lenguas, en este trabajo nos centramos en el análisis del discurso crítico y
sociolingüístico de los libros de texto contemporáneos del español como lengua extranjera
(ELE). Buscamos ideologías de género capitalistas neoliberales en discursos educativos dirigidos a la audiencia internacional de estudiantes de ELE. Aunque se ha dicho que dichos
textos promueven la “feminización” de los contextos educativos (Gray 2010), en esta investigación los interpretamos como fuentes de influencias hegemónicas latentes que favorecen
los puntos de vista neoliberales capitalistas altamente reguladas y estandarizadas hacia el género. Basándonos en las investigaciones previas de libros de texto de ELE (Bori 2018;
Kuzmanović Jovanović 2016), en este trabajo llevamos a cabo un estudio de caso instrumental cualitativo (en forma de un grupo focal emancipatorio), con el objetivo de desarrollar
una visión crítica de las ideologías neoliberales de género entre estudiantes universitarias de
ELE en la Facultad de Filología de la Universidad de Belgrado, que están expuestas a los
materiales de enseñanza y aprendizaje descritos. Nuestro objetivo es crear un nuevo espacio
educativo en nuestras aulas de ELE en el que tenga lugar una construcción del conocimiento
contextualizada que conduzca a la maduración de las usuarias y maestras de ELE, “capacitadas para cambiar la realidad didáctica en contextos educativos formales e informales”
(Filipović 2015, p. 105).