Virtual Education for All: Systematic Review
Metadata
Show full item recordEditorial
Ediciones Universidad de Salamanca
Materia
Systematic review Virtual education Inclusion Accessibility Universal Design for Learning Revisión sistemática Educación virtual Inclusión Accesibilidad Diseño Universal de Aprendizaje
Date
2020-06Referencia bibliográfica
Crisol Moya, Emilio; Herrera Nieves, Liliana; Montes Soldado, Rosana. Virtual Education for All: Systematic Review. Education in the Knowledge Society 21 (2020) article 15. [DOI: http://dx.doi.org/10.14201/eks.2020210]
Abstract
This article deals with the systematic review of the literature on virtual education for all. Accurately, this work responds to questions such as: What are the technological and pedagogical
considerations to implement accessible e-learning proposals in inclusive higher education?
What role does the Universal Design for Learning play in the development of virtual educational
proposals for all in higher education? Scientific productions were analysed from 2009 to 2018.
The study is based on the methodology proposed by Kitchenham (2004) and Okoli & Schabram
(2010). The revised productions provide empirical and theoretical data in the field of inclusive
virtual higher education. The results show that the accessibility to educational platforms and
resources or educational contents has been of great interest, as well as the consideration of the
Universal Design for Learning and its three principles to reach the most considerable number of
online learners, with training proposals accessible to all who seek an inclusive virtual education. El presente artículo aborda la revisión sistemática de literatura sobre la educación virtual para
todos. Concretamente con este trabajo se da respuesta a interrogantes como: ¿cuáles son las
consideraciones tecnológicas y pedagógicas para implementar propuestas e-learning accesibles
en educación superior inclusiva? ¿Qué papel cumple el Diseño Universal de Aprendizaje en el
desarrollo de propuestas educativas virtuales para todos en educación superior? Se analizaron producciones científicas en el período de 2009 a 2018. El estudio se apoya en la metodología propuesta por Kitchenham (2004) y Okoli & Schabram (2010). Las producciones revisadas
aportan datos empíricos y teóricos en el ámbito de la educación superior virtual inclusiva. Los
resultados muestran que la accesibilidad a las plataformas educativas y recursos o contenidos
educativos, han sido de gran interés, así como la consideración del Diseño Universal de Aprendizaje y sus tres principios para llegar a la mayor cantidad de aprendices en línea, con propuestas
formativas accesibles para todos que buscan una educación virtual inclusiva.