Pragmatic Competence as a Regulator of Foreign Language Speaking Proficiency
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/62822Metadata
Show full item recordEditorial
Universidad de Granada
Materia
Differential instruction EFL learners IELTS speaking test Pragmatic competence Speaking proficiency Testing Instrucción diferencial Estudiantes de EFL Prueba de expresión oral IELTS Competencia pragmática Competencia oral
Date
2020-01Referencia bibliográfica
Morady Moghaddam, Mostafa; Murray, Neil; Mirfendereski, Yara. Pragmatic Competence as a Regulator of Foreign Language Speaking Proficiency. Porta Linguarum 33, enero 2020, 163-182. [http://hdl.handle.net/10481/62822]
Abstract
Pragmatic competence is a multifaceted componential construct (Ifantidou &
Tzanne, 2012) in the performance of which different underlying sub-skills produce a range
of possible effects on learners’ speaking proficiency. In the study we report on, data from 180
Iranian EFL students were collected (90 boys vs. 90 girls), and the Pearson-Product Moment
Correlation Coefficient used to test whether and to what degree the macro and micro components of Prutting and Kirchner’s (1987) Pragmatic Protocol correlate with learners’ scores
on the speaking component of the IELTS General Training Test, and whether any perceived
relationship varies according to gender. Results indicated that the verbal and paralinguistic
components of the Protocol correlated significantly with the different tasks that feature in the
IELTS speaking test. This, we argue, has implications for language teaching, and in particular stresses the need to foster conditions that allow for the development in learners of a more
fine-tuned understanding of the relationship between language and context and the ways in
which particular components of pragmatic competence are called upon in the performance
of different kinds of communicative tasks. La competencia pragmática es un constructo compuesto multifacético (Ifantidou & Tzanne, 2012) en cuyo desempeño distintas sub-habilidades subyacentes producen
una variedad de efectos posibles en la competencia oral del estudiante. En el estudio que
aquí se reporta, se recolectó data de 180 estudiantes iraníes de inglés como lengua extranjera
(90 hombres versus 90 mujeres), usando el coeficiente de correlación producto-momento
de Pearson para determinar si existe correlación, y hasta qué grado, de los macro y micro
componentes del Protocolo Pragmático de Prutting and Kirchner’s (1987) con el puntaje de
los estudiantes en el componente oral de IELTS General Training Test; y si alguna relación
percibida varía de acuerdo al género. Los resultados indican que existe una correlación significativa entre los componentes verbales y paralingüísticos del Protocolo con las diferentes
tareas que incluye la prueba oral de IELTS. Esto tiene implicancias para la enseñanza del
idioma y enfatiza la necesidad de promover condiciones que permitan en los estudiantes el desarrollo de una mayor comprensión de la relación entre lenguaje y contexto y las formas
en se requieren componentes específicos de la competencia pragmática en el desempeño de
diferentes tipos de tareas comunicativas.