Are Accredited Teachers Equally Trained for CLIL? The CLIL Teacher Paradox
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URI: http://hdl.handle.net/10481/62800Metadatos
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Universidad de Granada
Materia
CLIL methodological principles Preservice teacher education Inservice teacher education Bilingual education CLIL teacher competences Principios metodológicos AICLE Formación inicial del profesorado Formación permanente del profesorado Educación bilingüe Competencias del docente AICLE
Fecha
2020-01Referencia bibliográfica
Custodio Espinar, Magdalena; García Ramos, José Manuel. Are Accredited Teachers Equally Trained for CLIL? The CLIL Teacher Paradox. Porta Linguarum 33, enero 2020, 9-25. [http://hdl.handle.net/10481/62800]
Resumen
Content and Language Integrated Learning (CLIL) is a challenging and demanding teaching approach; despite this, in Spain, linguistic competence is the only criterion
considered by most bilingual programmes to enable teachers to teach CLIL. This article reports on a quantitative study into the impact that the different accreditation processes carried
out by the administration, the inservice training received by CLIL teachers and their English
proficiency, have on inservice CLIL teachers’ competences for CLIL. An ad hoc instrument
was created to measure the level of integration of the CLIL methodological principles in
the accredited teachers of 47 primary and secondary bilingual schools. Results show that
70% of a sample of 383 practising teachers accessed their bilingual programme without
CLIL methodological training and 50% of them had not received any type of CLIL training after the accreditation. Furthermore, significant differences in the level of integration of
the CLIL methodological principles have been found between the teachers accredited with
methodological training and those without it, in favour of the former. It is concluded that the
accreditation process should include a combined linguistic and methodological rating likely
to solve this CLIL teacher paradox. El aprendizaje integrado de contenido y lengua (CLIL) es un enfoque de enseñanza desafiante y exigente para los docentes. A pesar de ello, en España, la competencia
lingüística es el único criterio considerado por la mayoría de los programas bilingües para
permitir que los docentes enseñen AICLE. Este es un estudio cuantitativo sobre el impacto
que los diferentes procesos de acreditación llevados a cabo por la administración, la formación continua recibida por los docentes y su nivel de inglés tienen sobre las competencias
en AICLE del profesorado habilitado para enseñar bajo este enfoque. Se ha creado un instrumento ad hoc para medir el nivel de integración de los principios metodológicos CLIL en
los maestros acreditados de 47 colegios e institutos bilingües. Los resultados muestran que
el 70% de una muestra de 383 docentes habilitados para impartir AICLE ha accedido al programa bilingüe sin capacitación metodológica AICLE y el 50% no ha recibido ningún tipo
de formación en AICLE después de su habilitación. Además, se han encontrado diferencias
significativas en el nivel de integración de los principios metodológicos de AICLE entre los docentes habilitados con formación metodológica y sin ella, a favor de los primeros. Se
concluye que el proceso de acreditación debe incluir una formación combinada lingüística y
metodológica que pueda resolver esta paradoja del docente AICLE.
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