Musical mediation and reading promotion agents that influence adolescent reading habits
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
Reading mediation Reading habits Adolescent Music Proficient reader Mediación lectora Hábito lector Adolescentes Música Lector competente
Fecha
2020Referencia bibliográfica
Parrado Collantes, M., Rivera Jurado, P., & Sánchez Vera, L. (2020). Musical mediation and reading promotion agents that influence adolescent reading habits. Investigaciones Sobre Lectura, 13, 108-122. DOI: https://doi.org/10.37132/isl.v0i13.304
Resumen
This work is part of two research projects of the Plan Propio de Investigación of the
University of Cádiz and aims to analyze the relationship between reading habits and music in
Secondary Education. This general aim is divided into two specific objectives that arise from the
hypotheses which were set out, according to the two phases of analysis that we have defined.
Firstly, we propose to analyze the reading progression of the adolescent in the transition between
primary and secondary education, since it is based on the widespread idea of the change in reading
habits in this educational period. Secondly, we propose to determine if students prefer to read with
music and to specify which genres they listen to while reading, as we consider that this is becoming
a popular practice and that there are genres and types of music that are shared in the musical
universe of the adolescent. The methodology we have followed for this research is divided into
two levels: on the one hand, according to the first phase of analysis, we will focus on participants
from Cádiz (N = 666); other places in Andalusia (Granada and Almeria) (N = 78); and areas of
the rest of Spain (Aragon, Catalonia, Castile–La Mancha and Castile and León) (N = 114). On the
other hand, in the last phase, we will take into account international participants: Braga, Portugal
(N = 95); Łódź, Poland (N = 67); and Valparaíso, Chile (N = 60), to contrast both the national and
international results under the umbrella of Cádiz data. The main findings have led us to consider
teacher formation in methodologies that combine, from an intertextual and interdisciplinary
perspective, music and literature for the creation of permanent reading habits and a further impact
on the formation of literary readers. Este trabajo se enmarca en dos proyectos de investigación del Plan Propio de
Investigación de la Universidad de Cádiz y tiene como objetivo analizar la relación entre los
hábitos de lectura y la música en Educación Secundaria Obligatoria. Este objetivo general se
concreta en dos objetivos específicos que surgen de las hipótesis planteadas, atendiendo a las dos
fases de análisis que hemos delimitado. En primer lugar, planteamos analizar la progresión
lectora del adolescente en el tránsito entre la educación primaria y secundaria, pues se parte de
la idea extendida en torno al cambio de hábitos lectores en esta franja educativa. En segundo
lugar, proponemos determinar si los estudiantes prefieren leer con música y concretar aquellos
géneros que escucha el alumnado mientras lee, puesto que consideramos que esto se está
convirtiendo en una práctica extendida y que existen géneros y tipos de música que son
compartidos en el universo musical del adolescente. Partimos de una metodología que se bifurca
en dos planos: por una parte, con respecto a la primera fase de análisis, nos centraremos en
participantes de Cádiz (N=666); Andalucía (Granada y Almería) (N=78); y zonas del resto de
España (Aragón, Cataluña, Castilla–La Mancha y Castilla y León) (N=114). Por otra parte, en
un último estadio, tendremos en cuenta, además, a informantes internacionales: Braga, Portugal
(N=95); Łódź, Polonia (N=67); y Valparaíso, Chile (N=60), para contrastar los datos nacionales
con los internacionales, bajo el paraguas de los datos gaditanos. Los principales hallazgos nos
han llevado a plantear la formación docente en metodologías que aúnen desde una perspectiva
intertextual e interdisciplinar música y literatura para la creación de hábitos lectores estables que
conduzcan a la formación del lector literario.