Adolescent Reading Habits in an Ecosystem Called School: Determining Factors in High School Students
Metadatos
Afficher la notice complèteEditorial
Universidad de Granada
Materia
Reading habits Educational ecosystems Compulsory Secondary Education Questionnaire Design research Ecosistemas educativos Educación Secundaria Obligatoria Cuestionario Investigación de diseño
Date
2020Referencia bibliográfica
Romero Oliva, M. F., Ambrós Pallarés, A., & Trujillo Sáez, F. (2020). Adolescent Reading Habits in an Ecosystem Called School: Determining Factors in High School Students. Investigaciones Sobre Lectura, 13, 1-17. DOI: https://doi.org/10.37132/isl.v0i13.295
Résumé
This work is part of the project “Determining factors in the reading habits of Secondary
Education students. A study from the variables of the educational context” (PR2017040), financed
by the Own Research Plan of the University of Cadiz. The main objective of the study is focused
on analyzing those determining factors that affect the formation of new readers in the school in a
global and integrating way. Taking as a reference the idea of the ecosystem or ecological
environment of Bronfenbrenner (2001), an analogy is made with the educational system and the
agents that intervene in the reading habits of adolescents in their educational stage of Compulsory
Secondary Education (ESO). These approaches were used to review a Questionnaire on Reading
Habits, which the Ministry of Education, Culture and Sport presented in an ambitious Plan to
Promote Reading in 2001 and to adapt it to the needs of the PR2017040 Project. The conclusions
illustrate that this complex issue of reading habits cannot be studied with a questionnaire as the
only research instrument, since it is necessary to give voice to the different agents that participate
in the process and, therefore, agree with Molina et al. (2011) in proposing the design research
model to understand and improve the educational reality through the consideration of natural
contexts in all their complexity. Este trabajo se enmarca en el proyecto “Factores determinantes en los hábitos lectores
de los estudiantes de educación secundaria. Un estudio desde las variables del contexto
educativo” (PR2017040), financiado por el Plan Propio de Investigación de la Universidad de
Cádiz. El objetivo principal del estudio se centra en analizar aquellos factores determinantes que
inciden en la formación de nuevos lectores en la escuela de una manera global e integradora.
Tomando como referencia la idea del ecosistema o ambiente ecológico de Bronfenbrenner
(2001), se realiza una analogía con el sistema educativo y los agentes que intervienen en los
hábitos lectores de los adolescentes en su etapa educativa de Educación Secundaria Obligatoria
(ESO). Estos planteamientos sirvieron para revisar un Cuestionario de Hábitos Lectores, que el
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte presentó en un ambicioso Plan de Fomento de la
Lectura en 2001 y adaptarlo a las necesidades del Proyecto PR2017040. Las conclusiones
evidencian que este complejo asunto de los hábitos lectores no puede estudiarse con el
cuestionario como único instrumento de investigación, sino que es necesario dar voz a los
diferentes agentes que participan y, por consiguiente, coinciden con Molina et al. (2011) al
proponer el modelo de investigación de diseño para comprender y mejorar la realidad educativa
a través de la consideración de contextos naturales en toda su complejidad.