Hybrid narrative for decolonial pedagogy
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/61682Metadata
Show full item recordEditorial
Universidad de Granada
Materia
Narrative Decolonial pedagogy Higher education Narrativa Pedagogía decolonial Educación superior
Date
2016Referencia bibliográfica
Porta, Luis G., Yedaide, María M. Hybrid narrative for decolonial pedagogy. REIDOE, Vol. 1, Núm. 1 (2016), 3-16. [http://hdl.handle.net/10481/61682]
Abstract
This article defines and discusses the role of hybrid narrative in constructing political and
methodological alternatives to traditional university educationi
. It is thus triggered by the process of
revising and revalidating the Eurocentric legacy which has structured higher education institutions, their
discourses and practices in colonized nations as ours. In an attempt to overcome both an utter denial of
such legacy and a helpless perpetuation of ties which reproduce prerogatives to favor a few, we have
come across simple ways of restoring the unique perspective of the local identity in an institutional
environment which fosters respect for conventions. The outcomes in terms of student production will be
discussed and analyzed. Este artículo define y discute el rol de la narrativa híbrida en la construcción de alternativas políticas y
metodológicas frente a la educación universitaria tradicional. Es por tanto motivado por el proceso de
revisión y revalidación del legado eurocéntrico que ha estructurado a las instituciones del nivel superior,
sus discursos y prácticas en naciones colonizadas como las nuestras. En un intento por superar tanto la
completa negación de esa herencia como la supervivencia de los lazos que reproducen prerrogativas que
favorecen sólo a algunos, hemos encontrado algunos modos sencillos de restaurar la perspectiva
singular de lo local y la identidad particular de un entorno institucional que promueve la tradición y el
respeto por las convenciones. Se analizarán las tensiones que surgen de estas tentativas, así como los
resultados en términos de producción estudiantil.