Teacher Satisfaction in Spain with the European Higher Education Area: Arts and Humanities
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Pontificia Universidad Javeriana
Materia
Bologna process Higher Education Satisfaction Teachers Arts and Humanities Proceso de bolonia Educación superior Satisfacción Profesorado Artes y humanidades
Fecha
2019Referencia bibliográfica
Quevedo-Blasco, R., & Buela-Casal, G. (2019). Teacher satisfaction in Spain with the European Higher Education Area: Arts and Humanities. Universitas Psychologica, 18(5), 1-16. [https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy18-5.tsse]
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This work was supported by the Dirección General de Política Universitaria, Ministerio de Educación, Government of Spain, under Grant EA2011-0048.Resumen
In Spain reforms to university educational policy have been made in order
to adapt to the European Higher Education Area (EHEA). Therefore, the
objective of this study was to find out the level of satisfaction of Arts and
Humanities university teaching staff towards the implementation of the
EHEA. It is a population-based, descriptive study using a cross-sectional
survey with a probability sample. The sample consisted of 1605 Spanish
teachers of Arts and Humanities from public universities (with an average
age of 48 years, of which 52 % were women and 48 % men). They were
applied an ad hoc survey (α = 0.82) consisting of questions (grouped into
eight sections) about the degree of satisfaction towards different aspects of
the EHEA. In the results can be observed that teachers are not completely
satisfied with the way in which educational institutions have adapted
university education to the EHEA and they have identified certain needs
that limit the quality of Arts and Humanities teaching. In conclusion, the
most of teachers thought that the implementation of the EHEA could
be improved, although a small percentage believed that it had not been
implemented correctly. En España se han hecho reformas en la política educativa universitaria
con el objetivo de adaptarse al Espacio Europeo de Educación Superior
(EEES). Por ello, la finalidad del estudio fue conocer la satisfacción del
profesorado universitario de Artes y Humanidades hacia la implantación
del EEES. Es un estudio descriptivo de poblaciones mediante encuesta con
muestreo probabilístico, tipo transversal. La muestra estuvo compuesta
por 1605 profesores españoles de Artes y Humanidades de universidades
públicas (con una edad media de 48 años, de los cuales 52 % eran mujeres
y 48 % hombres). Se les aplicó una encuesta elaborada ad hoc (α = 0.82)
formada por preguntas (agrupadas en ocho secciones) sobre el grado de
satisfacción hacia diferentes aspectos del EEES. En los resultados se puede
observar que los profesores no están completamente satisfechos con el
modo en que las instituciones educativas han adaptado las enseñanzas
universitarias al EEES y han detectado necesidades que limitan la calidad de las enseñanzas de Artes y Humanidades. En conclusión,
la mayoría de los profesores creen que la aplicación del
EEES se podría mejorar, aunque un pequeño porcentaje
informan que no se ha aplicado correctamente.