Use of the holistic model for training evaluation in a preschool teacher training
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URI: http://hdl.handle.net/10481/60070Metadatos
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Universidad de Granada
Materia
Assistants Evaluation Teacher training Preschool education Preschool teachers Transfer of training Asistentes Evaluación Formación continua Educación preescolar Educadoras Transferencia de aprendizajes
Fecha
2019Referencia bibliográfica
Kleinert-Altamirano, E.E.E., & Pineda-Herrero, P. (2019). Use of the holistic model for training evaluation in a preschool teacher training. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 10(2), pp. 152 – 169. [http://hdl.handle.net/10481/60070]
Resumen
The present article is a case study which evaluated the transfer of training during a teacher training
in a preschool institution in Mexico City. It was taken by preschool educators, teachers and assistants, using
the holistic model for training evaluation. The method adopted was the evaluative research and two different
instruments were applied. Quantitative, the survey; and qualitative, the semi-structure interview. The
obtained data came from three different agents: preschool educators, their principal and the trainers. The
results were analyzed trilaterally and show a positive transfer of training from the educators, mainly blocked
by the lack of time to introduce new changes to their teaching practice and possibly, due to the absence of
support from their principal. Trainers think that regular follow ups are necessary to maintain the transfer of
training. For its part, the principal observed that educators with long experience in the field were the less
ones with an intention to do a transfer. This research, following the results in Mexico, arrives to the main
conclusion that the evaluation of the transfer of training from teachers’ trainings in preschool education is
incipient. Thus, suggesting that new researches are necessary to consolidate the effectiveness and impact
on this type of evaluation. El presente artículo es un estudio de caso que evaluó la transferencia de aprendizajes durante
una formación continua en una institución preescolar en la Ciudad de México, la cual fue estudiada por
educadoras y asistentes utilizando al modelo holístico para la evaluación de la formación. El método
adoptado fue la investigación evaluativa y se aplicaron dos tipos de instrumentos diferentes: cuantitativo, la
encuesta; y cualitativo, la entrevista semiestructurada. Los datos obtenidos provinieron de tres agentes
diferentes: educadores y asistentes, la directora y los capacitadores. Los resultados fueron triangulados y
mostraron una transferencia de aprendizajes mayormente positiva por parte de las educadoras, bloqueada
principalmente por la falta de tiempo para introducir nuevos cambios en su práctica docente, posiblemente
debido a la falta de apoyo de su directivo. Los capacitadores piensan que se necesitan seguimientos
regulares para mantener la transferencia de formación y la directora observó que eran las educadoras con
una larga experiencia en el campo las que menos intención tenían de hacer transferencia. Esta
investigación, llega a la conclusión principal que en México la evaluación de la transferencia de aprendizajes
de formación continuas en educadoras en preescolar es incipiente. Por lo tanto, se sugieren nuevas
investigaciones para consolidar la efectividad y el impacto de este tipo de evaluación.