National perspectives of early childhood care
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/60043Metadatos
Afficher la notice complèteEditorial
Universidad de Granada
Materia
Coordination Early childhood intervention First infancy Prevention High risk interdisciplinary Coordinación Intervención temprana Primera infancia Prevención Alto riesgo Interdisciplinaria
Date
2019Referencia bibliográfica
Gutiez, P., Jimez, M., & Antón, P. (2019). National perspectives of early childhood care. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 10(2), pp. 39 – 51. [http://hdl.handle.net/10481/60043]
Résumé
The present systematic review is about concept of Early Intervention, philosophy, evolution, principles and
achievements and the needs to consolidate this action recognizing the role of the family as the focus of this
process. In this country, Professionals from three fields – Health, Education and Social services – with
competence in early childhood matters assist children from 0 to 6 years and their families. It was carried out
a Systematic review of early childhood care in Spain. In this manuscript, analyzed the elements that can
interfere on early childhood attention, roles, competences and duties, existing resources, training,
regulations and precedents that shows the need of coordination and the family attention as to improve the
quality of the attention given. In conclusion, the attention of childhood requires the same conditions for all
citizens, with services enough and professionals with a high qualification and also a coordinated job. La presente revisión sistemática trata sobre el concepto de Intervención Temprana, filosofía, evolución,
principios, logros en nuestro país y las necesidades para consolidar esta acción reconociendo el papel de
la familia como el centro de atención de este proceso. En este país, los profesionales de tres áreas (salud,
educación y servicios sociales) con competencia en asuntos de la primera infancia ayudan a los niños de 0
a 6 años y a sus familias. Se llevó a cabo una revisión sistemática sobre atención a la primera infancia en
España. En este manuscrito, analizamos los elementos que pueden interferir en la atención, los roles, las
competencias y los deberes de la primera infancia, los recursos existentes, la capacitación, las
reglamentaciones y los precedentes que muestran la necesidad de coordinación y la atención familiar para
mejorar la calidad de la atención prestada. En conclusión, la atención de la infancia requiere las mismas
condiciones para todos los ciudadanos, con servicios suficientes y profesionales con una alta calificación y
también un trabajo coordinado.