Educational Multimedia for the learning of local archeology in the career degree in History at the University of Holguin
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/60025Metadata
Show full item recordAuthor
Fernández Batista, Yanet; Pérez Roche, Ronald; Riverón Hernández, Matilde Irene; Pérez Gonzáles, Benjamín BostoEditorial
Universidad de Granada
Materia
Arqueología Enseñanza Aprendizaje Universidad Software Multimedia Archeology Teaching Learning College Multimedia Software
Date
2019Referencia bibliográfica
Fernández, Y., Pérez, R., Riverón, M.I., y Pérez, B.B. (2019). Multimedia educativa para el aprendizaje de la arqueología local en la carrera licenciatura en Historia en la Universidad de Holguín. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 10(1). 178 – 201. [http://hdl.handle.net/10481/60025]
Abstract
The objective of this research is to introduce an Educational Multimedia Software named
"Arqueología en Holguín", whose purpose is to favor the teaching-learning process of topics related to
archaeological research in students enrolled in the degree in History at the University of Holguin. Due to its
social and patrimonial importance, the domain of this subject constitutes a necessity in the integral
formation of the graduates of this specialty. With the use of methods at the theoretical and empirical levels,
the teaching - learning process of this discipline was characterized and some of its main deficiencies were
identified. Information and Communication Technologies offer a set of advantages and opportunities to
introduce, socialize and learn about the scientific work in this profile and increase the archaeological
culture, taking advantage of them as an element that motivates young people to a large extent. The main
result of this research is the development and implementation of Educational Multimedia Software
"Arqueología en Holguín", which was conceived for informative, educational and training purposes,
constituting an updated bibliographic material. Some of the main features and functionalities of the
proposed software are described and some methodological recommendations are offered to teachers who
choose to use this resource. With the application of statistical methods and hypothesis testing, an initial
assessment is made of the effectiveness of the resulting software. La presente investigación tiene como objetivo introducir un Software Multimedia Educativo
nombrado “Arqueología en Holguín”, cuyo propósito es favorecer el proceso de enseñanza-aprendizaje de
temas relacionados con las investigaciones arqueológicas en estudiantes matriculados en la carrera
Licenciatura en Historia en la Universidad de Holguín. Debido a su importancia social y patrimonial, el
dominio esta materia, constituye una necesidad en la formación integral de los egresados de esta
especialidad. Con el uso de métodos a nivel teórico y empírico, se caracterizó el proceso de enseñanza –
aprendizaje de esta disciplina y se identificaron algunas de sus principales deficiencias. Las tecnologías
de la Información y la Comunicación ofrecen un conjunto de ventajas y oportunidades para introducir,
socializar y aprender sobre del trabajo científico en este perfil y aumentar la cultura arqueológica,
aprovechándolas como un elemento que motiva a los jóvenes en gran medida. El principal resultado de
esta investigación es el desarrollo e implementación del Software Multimedia Educativo “Arqueología en
Holguín”, el cual fue concebido con fines informativos, educativos y de capacitación, constituyendo un
material bibliográfico actualizado. Se describen algunas de las características y funcionalidades
principales del software propuesto y se ofrecen algunas recomendaciones metodológicas a los profesores
que elijan usar este recurso. Con la aplicación de métodos estadísticos y pruebas de hipótesis, se efectúa
una valoración inicial de la efectividad del software resultante.