Significance of students´ activities for the learning process, qualitative analysis in primary education in Republic of Macedonia
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/60008Metadata
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Universidad de Granada
Materia
Significance of students’ activities Students’ activities Learning process Importancia significativa de las actividades de los estudiantes Actividades de los estudiantes Proceso de aprendizaje
Date
2019Referencia bibliográfica
Pejchinovska, M., Janusheva, V. & Kostadinovska-Stojchevska, B. (2019). Significance of students´ activities for the learning process, qualitative analysis in primary education in Republic of Macedonia. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 10(1). 129 – 139. [http://hdl.handle.net/10481/60008]
Abstract
The activities that students accomplish in the learning process are indicators of the developmental
changes and the progress achieved by the students themselves in the educational process; hence they
are essential for the educational process. In order for the learning process to be effective, the basic
principle stands that the students' activities have to derive from the educational goals and contents.
Recognizing this, the aim of this paper is to indicate that good-quality, well-planned and structured
students’ activities, that derive from the educational objectives and the principles of active learning can
lead to effectuation of the students’ learning process in the natural science field in primary school. The
research of a problem of such kind is empirical with a descriptive character. The qualitative methods used
to approach the problem are: analysis of pedagogical documentation and daily operational plans and
preparations; a non-direct interview with teachers that will examine their attitudes towards lesson-planning;
and participative (descriptive and focused) observation of the overall planning and realization of the
students’ activities in the educational practice in primary school. Las actividades que los estudiantes realizan en el proceso de aprendizaje pueden utilizarse como
indicadores de los cambios en el desarrollo y del progreso logrado por los propios estudiantes en el
proceso educativo. Es por es eso que son componentes esenciales del proceso educativo. El principio
básico que permite que el proceso de aprendizaje sea efectivo dicta que las actividades que los
estudiantes lleven a cabo deben proceder de los objetivos y contenidos educativos planteados. Tomando
esto como punto de arranque, el objetivo de este documento es indicar que actividades de buena calidad,
bien planificadas y estructuradas, y que se derivan de los objetivos educativos y los principios del
aprendizaje activo pueden llevar a la efectividad del proceso de aprendizaje de las ciencias naturales en
la escuela primaria. La investigación de un problema de este tipo es empírica con un carácter descriptivo.
Los métodos cualitativos utilizados para abordar el problema son: el análisis de la documentación
pedagógica y los planes y preparaciones operacionales diarios; una entrevista no directa con maestros,
que examinará sus actitudes hacia la planificación de lecciones; y la observación participativa (descriptiva
y enfocada) de la planificación general, así como la realización de las actividades de los estudiantes en la
práctica educativa en la escuela primaria.