Young people’s educational and employment profile in vocational initial programmes
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URI: http://hdl.handle.net/10481/60003Metadatos
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Universidad de Granada
Materia
Vocational education and training (VET) Transition Unskilled young people Education return Learning in life Vocational initial programmes (VIP) Formación profesional Transición Jóvenes no cualificados Retorno educativo Aprendizaje en la vida Formación profesional inicial
Date
2018Referencia bibliográfica
Olmos, P. y Mas, O. (2018). Young people’s educational and employment profile in vocational initial programmes. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 9(1). 125 – 137. [http://hdl.handle.net/10481/60003]
Résumé
The transition to adulthood is a complex process especially for unskilled young people who do not have
the personal resources to function effectively in the educational contexts or in the workplace. Vocational
initial programmes become a second chance for them, who are looking for new opportunities to access
education in order to obtain a decent job in the future. This paper shows a qualitative study focuses on
describing the educational and employment profile of young people in Catalan Vocational Initial
programmes from the perspective of 16 tutors, nine entrepreneurs and 228 youths enrolled in 17
vocational initial programmes in seven municipalities of Barcelona, in order to learn more about their
profile and their educational and job expectations, and thus try to contribute to their understanding. The
results of data analysis from interviews carried out with the participants describe a young people’s initial
under qualified educational and employment profile that influences their entry into these programmes and
show how those also influence on these group of young people. Within the framework of these
programmes, young people start it changing and find a support for returning to formal education and reconsidering their choice of education and employment as well as their prospects. La transición a la edad adulta es un proceso complejo especialmente para aquellos jóvenes no
cualificados que no disponen de recursos personales para funcionar eficazmente en contextos educativos
o en el lugar de trabajo. Los programas de formación profesional inicial devienen una segunda
oportunidad para ellos que buscan nuevas oportunidades de acceso a la educación con el fin de
desarrollar un buen trabajo en el futuro. Este trabajo muestra un estudio de carácter cualitativo centrado
en la descripción del perfil educativo y de empleo de jóvenes en programas de formación inicial catalanes
desde la perspectiva de 16 tutores, nueve empresas y 228 jóvenes participantes en 17 programas en
siete municipios de Barcelona, con el objetivo de aprender más sobre su perfil y sus expectativas
educativas y laborales y tratar de contribuir así a su mejor comprensión. Los resultados del análisis de
datos obtenidos de las entrevistas aplicada a los participantes describen un perfil educativo y laboral de
jóvenes inicialmente poco cualificado que influye en su acceso a estos programas y muestran como los
programas también influyen en este grupo de jóvenes. En el marco de estos programas, los jóvenes
empiezan a cambiar y encuentran un apoyo para retornar a la educación formal y reconsiderar sus
oportunidades educativas y laborales, así como sus expectativas.