Using specific test to access for initial teacher training
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/59981Metadatos
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Pérez Granados, LauraEditorial
Universidad de Granada
Materia
College admissions Teacher qualifications Teacher education Higher education Acceso a la universidad Competencias Docentes Formación de profesorado Educación superior
Date
2018Referencia bibliográfica
Pérez-Granados, L. (2018). Using specific test to access for initial teacher training. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 9(1). 55 – 72. [http://hdl.handle.net/10481/59981]
Résumé
Over recent years Finland has led the way in international research and studies into teacher recruitment
and training. The number of people wishing to do a degree in teaching far exceeds the number of places
available, meaning that universities set very high standards when selecting students. Having an
understanding of the entry procedure for the most exemplary teacher education courses in the world could
help us to identify the keys to success when choosing the most suitable prospective teachers and also to
find new ways of carrying out the university admissions process in Spain and in other countries in Europe.
In this regard, we focus on the following aspects: What would happen if we applied Finnish standards to
students just starting their teaching degrees? What type of knowledge and/or personal dispositions should
be taken into account when selecting prospective teachers? This article aims to show the results attained
after recreating the Finnish selection procedure for teaching degree students, in this case involving a
sample of students from the Faculty of Education Sciences of the University of Malaga. The results show
that none of the students in the sample responded positively to the different tests they undertook. En los últimos años Finlandia se ha convertido en el país que lidera los estudios e investigaciones
internacionales en materia de selección y formación de docentes. El número de candidatos que pretenden
acceder cada año a los estudios de magisterio sobrepasa en mucho la cantidad de plazas ofertadas, por
lo que las universidades establecen unos criterios muy exigentes para la selección de sus estudiantes.
Conocer cómo es el procedimiento de acceso a los estudios de formación docente más ejemplar del
mundo puede ayudarnos a entender cuáles son las claves del éxito a la hora de elegir a los candidatos
más idóneos y arrojar luz sobre posibles sugerencias y vías de avance para nuevos modelos de acceso a
la universidad en España y en otros países de Europa. En este sentido, nos centramos en los siguientes
interrogantes: ¿qué pasaría si aplicamos los estándares de Finlandia a los estudiantes que acaban de
acceder a nuestras facultades de educación? ¿qué tipo de conocimientos y/o disposiciones personales
son necesarios considerar a la hora de seleccionar a los candidatos? Este artículo pretende mostrar los
resultados obtenidos tras conseguir recrear el procedimiento de selección que se lleva a cabo en
Finlandia para admitir a los estudiantes de magisterio sobre una muestra de alumnos y alumnas de la
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga. Los resultados muestran que ningún
estudiante fue capaz de responder positivamente a las diferentes cuestiones planteadas.