Validity and reliability test of “School web site evaluation scale” in terms of contribution to school-family communication level in preschool period
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/59938Metadata
Show full item recordEditorial
Universidad de Granada
Materia
School-parent communication Web-based model Scale Factor analysis Comunicación escuela-padres Modelo basado en web Escala Análisis factorial
Date
2018Referencia bibliográfica
Topaloglu Ozdemir, A. & Celikoz, N. (2018). Validity and reliability test of “School web site evaluation scale” in terms of contribution to school-family communication level in preschool period. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 9(2), pp. 151 – 163. [http://hdl.handle.net/10481/59938]
Abstract
This study was conducted to emphasize the importance of school-parent communication by
developing a web-based model that was used and evaluated by both parents and teachers. The study was
conducted in the Kesan District in Edirne Province with 32 teachers who work for the Ministry of Education’s
independent kindergartens and 31 parents who provided feedback. A scale was developed in two forms—one for
teachers and another for parents—to discover whether the internet-based web model positively affected schoolparent communication. During the development of the scale, pre-interviews were held with teachers and parents
who could be accessed. Then, which programs/software to be integrated into the web design that will include
open-ended questions in order to improve the school-parent communication. A 35-question interview form was
generated according to the results of the pre-interviews and the open-ended questions. In the light of expert
opinion, the teacher form of the scale included eight questions that asked for personal information and 31
articles, 23 of which likert-type were, while the parent form included six questions requesting personal
information and 29 articles, 23 of which were Likert-type. Factor and article loadings, averages, standard
deviation, total article correlation, and correlation coefficients between subtests were calculated for both tests.
The coefficient of reliability for the teacher form was found to be Cronbach a=.89 and Cronbach a=.97 for the
parent form. After the results were obtained through analysis, factor analysis was applied to the 31-article
teacher form and the 29-article parent form to determine the construction validity and a two-factor scale was
obtained. The results of the study show that the scale is highly valid and reliable. Este estudio se realizó para enfatizar la importancia de la comunicación entre la escuela y los
padres mediante el desarrollo de un modelo web que fue utilizado y evaluado por los padres y los maestros. El
estudio se realizó en el distrito de Kesan, en la provincia de Edirne, con 32 maestros que trabajan para los
jardines de infancia independientes del Ministerio de Educación y 31 padres que proporcionaron sus
comentarios. Se desarrolló una escala en dos formas, una para maestros y otra para padres, para descubrir si el
modelo web basado en Internet afectó positivamente la comunicación entre la escuela y los padres. Durante el
desarrollo de la escala, se realizaron entrevistas previas con maestros y padres a los que se podía acceder.
Luego, qué programas / software se integrarán en el diseño web que incluirán preguntas abiertas para mejorar
la comunicación entre la escuela y los padres. Se generó un formulario de entrevista de 35 preguntas según los
resultados de las entrevistas previas y las preguntas abiertas. A la luz de la opinión de los expertos, la forma del
maestro de la escala incluía ocho preguntas que pedían información personal y 31 artículos, 23 de los cuales
eran de tipo similar, mientras que el formulario para padres incluía seis preguntas solicitando información
personal y 29 artículos, 23 de los cuales fueron tipo Likert. Se calcularon las cargas de factor y artículo, los
promedios, la desviación estándar, la correlación total del artículo y los coeficientes de correlación entre las
subpruebas para ambas pruebas. Se encontró que el coeficiente de confiabilidad para la forma del maestro era
Cronbach a = .89 y Cronbach a = .97 para la forma principal. Una vez que los resultados se obtuvieron a través
del análisis, se aplicó un análisis factorial a la forma del maestro de 31 artículos y la forma padre de 29 artículos
para determinar la validez de la construcción y se obtuvo una escala de dos factores. Los resultados del estudio
muestran que la escala es altamente válida y confiable.