Students’ physical activity intensity and sedentary behaviour by physical self-concept profiles: A latent profile analysis
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Ramón Cantó Alcaráz
Materia
Physical self-perceptions Physical Activity Sedentary behaviour Clusters Accelerometry
Date
2020-01Referencia bibliográfica
Guijarro-Romero, S., Mayorga-Vega, D., Viciana, J., Casado-Robles, C., Gråstén, A., & Jaakkola, T. (2019). Students’ physical activity intensity and sedentary behaviour by physical self-concept profiles: A latent profile analysis.[Intensidad de la actividad física y comportamiento sedentario de los estudiantes por perfiles de autoconcepto físico: Un análisis de perfil latente]. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte. doi: 10.5232/ricyde, 16(59), 85-101.
Résumé
Aims of this study were to identify student clusters in physical appearance, sport competence, global
physical self-concept and self-esteem, and to examine whether different physical self-concept groups
differ in their moderate-to-vigorous physical activity (MVPA) and sedentary behaviour. Participants of
the study were 211 boys and 183 girls aged 13-16 years. MVPA and sedentary behaviour were monitored
by GT3X accelerometers during seven days. Participants’ physical self-concept was measured
by the short Physical Self-Description Questionnaire. Latent profile analyses revealed a four-cluster
solution: 1) “low sport competence, moderate global physical self-concept and self-esteem, and
high physical appearance”; 2) “high sport competence, moderate global physical self-concept and
self-esteem, and low physical appearance”; 3) “moderate sport competence, global physical self-concept,
self-esteem, and physical appearance”, and 4) “moderate sport competence and global physical
self-concept, high self-esteem, and low physical appearance”. Multivariate analysis of variance showed
differences in MVPA between boys’ in clusters 2 and 3 (p < .05). Students’ MVPA levels differ by physical
self-concept profiles. Los objetivos del estudio fueron identificar grupos de estudiantes en apariencia física, competencia
deportiva, autoconcepto físico global y autoestima, y examinar si los diferentes grupos de autoconcepto
físico difieren en su actividad física moderada-vigorosa (AFMV) y comportamiento sedentario. Los participantes
del estudio fueron 211 varones y 183 mujeres de 13-16 años. La AFMV y el comportamiento
sedentario fueron monitorizados por acelerómetros GT3X durante siete días. El autoconcepto físico de
los estudiantes fue medido por la versión corta del Physical Self-Description Questionnaire. Los análisis
de perfil latente revelaron una solución de cuatro grupos: 1) “baja competencia deportiva, moderado
autoconcepto físico global y autoestima, y alta apariencia física”; 2) alta competencia deportiva, moderado
autoconcepto físico global y autoestima, y baja apariencia física”; 3) “moderada competencia
deportiva, autoconcepto físico global, autoestima, y apariencia física”; y 4) “moderada competencia
deportiva y autoconcepto físico global, alta autoestima, y baja apariencia física”. Los análisis multivariados
de la varianza mostraron diferencias en la AFMV entre los grupos de chicos 2 y 3 (p < ,05). Los
niveles de AFMV de los estudiantes difieren según los perfiles de autoconcepto físico.