Teaching and learning terminology in secondary education: Towards specialisation through language
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/58512Metadata
Show full item recordAuthor
Ureña Gómez-Moreno, PedroEditorial
Universidad de Granada
Materia
Foreign language teaching Terminology Computer-mediated teaching Secondary school education Immersion programmes Enseñanza de lengua extranjera Terminología Enseñanza asistida por ordenador Enseñanza secundaria Inmersión lingüística
Date
2019-01Referencia bibliográfica
Ureña Gómez-Moreno, Pedro. Teaching and learning terminology in secondary education: Towards specialisation through language. Porta Linguarum, 31: 117-130 (2019 p). [http://hdl.handle.net/10481/58512]
Abstract
Teaching a second language involves the elicitation and acquisition of
the general expressions that may be useful for students in everyday situations in which
the target language is spoken. However, in the present context of strong scientific development,
many learners are also faced with the need to become acquainted with
terminology (i.e. technical and/or specialised vocabulary) representing complex and
abstract concepts. This holds especially true for immersion programmes, in which students
must gain an understanding of curricular subjects such as mathematics or history
entirely in a second language. A methodology is proposed in this paper for retrieving
domain lexicons from texts which can contribute to the acquisition of specialised
knowledge at later stages of pre-tertiary education. The paper first discusses the implementation
of a five-phase learning strategy for students with no prior experience in
terminology extraction and management, and then presents DEXTER, a tool suitable
both for autonomous and in-class work. As it will be shown, the tool provides relevant
results even with a relatively small amount of data, thus allowing a fast learning curve. El aprendizaje de una segunda lengua consiste en identificar y adquirir las
expresiones que se utilizan a diario en dicha lengua. Sin embargo, en el contexto actual
de rápido desarrollo científico, muchos estudiantes se enfrentan a la necesidad de familiarizarse,
no sólo con las expresiones generales, sino también con un gran número de
unidades terminológicas presentes en la lengua meta. Por “terminología” se entiende el
vocabulario técnico que se emplea para aludir a conceptos complejos y abstractos provenientes
de las diversas ramas del conocimiento. Esta necesidad de especialización se
observa especialmente en los programas de inmersión, donde los estudiantes aprenden
materias como las matemáticas o la historia únicamente en una segunda lengua. Por
todo ello, en este artículo se propone una metodología para la recuperación automática
de léxico especializado que puede mejorar la adquisición de conocimiento curricular en
una segunda lengua en etapas preuniversitarias. El artículo analiza, en primer lugar, una
estrategia en cinco fases dirigida a estudiantes sin experiencia previa en la extracción y gestión terminológicas. En segundo lugar, se presenta DEXTER, una herramienta diseñada
tanto para el trabajo autónomo del alumno como para su uso en clase. Tal y como
se muestra, la herramienta proporciona resultados significativos incluso con un número
relativamente pequeño de datos, lo que favorece un aprendizaje más rápido.