A Multidimensional View of L2 Motivation in Southeast Spain: Through the ‘Ideal Selves’ Looking Glass
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/58508Metadatos
Afficher la notice complèteAuteur
Brady, Imelda KatherineEditorial
Universidad de Granada
Materia
L2 learning motivation L2 Selves Ideal L2 Self L2 Learning Experience Ought L2 Self International Posture Motivación en el aprendizaje de la L2 Yo Ideal L2 La experiencia de aprendizaje de la L2 El yo deóntico Visión internacional
Date
2019-01Referencia bibliográfica
Brady, Imelda Katherine. A Multidimensional View of L2 Motivation in Southeast Spain: Through the ‘Ideal Selves’ Looking Glass. Porta Linguarum, 31: 37-52 (2019). [http://hdl.handle.net/10481/58508]
Résumé
This article presents the main quantitative findings in a study that applied the
tenets of Zoltán Dörnyei’s (2005, 2009) L2 Motivational Self-System (L2MSS) to explore
the L2 motivation of over 500 undergraduate students in the Region of Murcia, Spain. We
used the lens of the ideal and ought L2 selves to gain insight into participants’ intentions
to invest effort in learning the L2, the variables affecting their decision and their current
involvement in L2 acquisition. We also explored the role of the somewhat fuzzy concept
of the L2 learning experience within the L2MSS distinguishing past from present learning
experiences. The ideal L2 self emerged as the strongest variable in relation to intentions
to learn across the sample. Regarding external influences on the self, instrumentality prevention
appears to be more relevant to motivated behavior than an ought L2 self. Quite
negative past learning experiences were detected in the sample along with a lack of parental
encouragement in learning the L2 leading us to conclude that these factors may have had a
detrimental effect on English learning and acquisition among the sample observed. En este artículo se presentan los resultados principales de un estudio empírico
en el que se aplica la teoría del Sistema Motivacional del Yo L2 (SMYL2) (Dörnyei 2005,
2009) para analizar la motivación para el aprendizaje de la L2 (inglés) en una muestra de
más de 500 estudiantes universitarios en la Región de Murcia, España. De un total de 14
variables incluidas en el estudio, analizamos en mayor detalle el papel (todavía algo ambiguo)
del tercer componente del SMYL2—la experiencia de aprendizaje L2—estableciendo
una distinción entre experiencias pasadas frente a las experiencias más actuales. El yo ideal
L2 resultó ser la variable más influyente de todas las examinadas en relación con las intenciones
futuras de los participantes. En lo que se refiere a influencias externas, la variable de
instrumentalidad en su dimensión preventiva resultó tener mayor relevancia que un yo L2
deóntico o de obligación. Por último, detectamos cierta negatividad en cuanto a las experiencias
pasadas de aprendizaje de inglés además de un nivel bajo de apoyo familiar, aspectos
que posiblemente hayan tenido un efecto negativo sobre la competencia comunicativa de la
muestra estudiada.