Complex Argumentation in Elementary School
Metadata
Show full item recordEditorial
Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Materia
Argumentation structures Complex argumentation Refutation Teaching experiment Argumentación compleja Estructuras argumentativas Experimento de enseñanza Matemáticas Refutación Mathematics Primary school Educación Primaria
Date
2019-07Referencia bibliográfica
Cervantes-Barraza, J., Cabañas-Sánchez, G., & Reid, D. (2019). Complex Argumentation in Elementary School. PNA 13(4), 221-246. [doi:10.30827/pna.v13i4.8279]
Abstract
This paper describes a study of mathematical argumentation in primary school. The principal aim is to explore the nature of complex argumentation at a structural level. The context of the study was a teaching experiment involving nine tasks that promoted argumentation among fifth graders. We use the framework and method of reconstructing complex argumentation in the classroom proposed by Knipping (2008). The findings show that complex argumentation at a structural level in the context of refuting conclusions is characterized by a source-like structure with the addition of a new refutation argument element. Este artículo describe un estudio de argumentación matemática en educación primaria. El objetivo principal es explorar la naturaleza de la argumentación compleja en un nivel estructural. El contexto del estudio fue un experimento de enseñanza con nueve tareas que promovieron la argumentación entre estudiantes de quinto grado. Usamos el marco teórico y metodológico para reconstruir la argumentación compleja en el salón de clase propuesto por Knipping (2003). Los resultados muestran que la argumentación compleja a nivel estructural en el contexto de refutar conclusiones se caracteriza por ser una estructura de
fuente con el agregado de un argumento de refutación.