Understanding statistical literacy: About knowledge of contexts and models
Understanding statistical literacy: About knowledge of contexts and models
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/55029ISBN: 978-84-09-09111-9
ISBN: 978-84-09-09111-9
Metadatos
Afficher la notice complèteEditorial
Universidad de Granada Universidad de Granada
Materia
Statistical literacy Contextual knowledge Alfabetización estadística Conocimiento contextual
Date
20192019
Referencia bibliográfica
Gal, I. (2019). Understanding statistical literacy: About knowledge of contexts and models. En J. M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López-Martín y E. Molina-Portillo (Eds.), Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística. Disponible en www.ugr.es/local/fqm126/civeest.html Gal, I. (2019). Understanding statistical literacy: About knowledge of contexts and models. En J. M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López-Martín y E. Molina-Portillo (Eds.), Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística. Disponible en www.ugr.es/local/fqm126/civeest.html
Résumé
This paper examines challenges facing the promotion of statistical literacy, and better understanding of civic statistics. It focuses on one key notion of "context knowledge" ,which is part of the knowledge bases needed for statistical literacy. The paper examines the notion of "meaningful and important" contexts that are worthy of attention when teaching for statistical literacy, discusses how to bring such contexts into the classroom and make sure students understand them, and what questions or tasks about meaningful and important contexts are suitable or worthy to ask in the classroom. In addition, the paper briefly examines issues related to notions of "models" and "modeling," and how they relate to context knowledge. Based on the analysis offered, some implications and recommendations are discussed. Este documento examina los desafíos de la cultura estadística (alfabetización estadística) y de una mejor comprensión de las estadísticas cívicas. Se centra en una de las bases de conocimiento necesarias para la alfabetización estadística. El trabajo examina la noción de contextos significativos e importantes, que merecen la atención cuando se enseña para conseguir la cultura estadística, discute cómo llevar estos contextos a la clase y asegurar que los estudiantes los comprenden y qué preguntas o tareas sobre contextos significativos e importantes se pueden considerar o merece la pena llevar a la clase. Además, el documento examina brevemente cuestiones relacionadas con las nociones de "modelo" y "modelización", y cómo se relacionan con el conocimiento del contexto. Con base en el análisis ofrecido, se discuten algunas implicaciones y recomendaciones.