The Linguistic Internationalization of Higher Education: A Study on the Presence of Language Policies and Bilingual Studies in Spanish Universities
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URI: http://hdl.handle.net/10481/54159Metadatos
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Universidad de Granada
Materia
Internationalization Higher education Language policies Bilingual studies Internacionalización Educación superior Políticas lingüísticas Titulaciones bilingües
Fecha
2018-04Referencia bibliográfica
Ramos García, Ana María; Pavón Vázquez, Víctor. The Linguistic Internationalization of Higher Education: A Study on the Presence of Language Policies and Bilingual Studies in Spanish Universities. Porta Linguarum, Monográfico III: 31-46 (2018). [http://hdl.handle.net/10481/54159]
Resumen
The process of internationalization at university has become one of the
objectives in the strategic plans of these institutions in Spain. During the last two decades this
objective has included the offer of studies in English as a means of furthering the international
profile of universities. This interest has led to two alternative models ideated to achieve this
goal. That is, on the one hand, the motivation to increase the number of credits taught through
English may have originated in the Faculties or Schools, stemming from highly motivated
groups of teachers; whereas, on the other, the university as a global institution may have opted
for designing an educational policy aiming at expanding this particular proposal. However,
we can observe that there is a lack of identification in scientific literature of the presence of
global language policies at the university level, and of the general tendencies in the offer of
credits in a foreign language. In this paper, we will try to cover this gap by reviewing the
current situation of Spanish universities with regards to the delineation of language policies
in general and in particular regarding the implementation of bilingual degrees. El proceso de internacionalización de las universidades ha sido uno de los
objetivos recurrentes en los planes estratégicos de las instituciones universitarias y, desde
hace algunos años particularmente, este proceso ha desembocado en el interés por ofertar
estudios en inglés como un medio para fomentar el perfil internacional de las universidades.
Este interés ha dado lugar a dos modelos diferentes para conseguir este objetivo. Así, el
incremento del número de créditos ofertados en inglés puede haber nacido directamente
en los propios centros y facultades a partir de grupos de profesores altamente motivados,
mientras que, por otro lado, han sido las propias universidades quienes de forma global
han optado por diseñar políticas educativas encaminadas a aumentar esta oferta docente.
Sin embargo, se puede observar una escasez de estudios relacionados con la presencia de
políticas lingüística globales a nivel universitario y con las tendencias en la implantación de
estudios bilingües. En este artículo intentaremos cubrir esta carencia mediante la revisión
dela situación actual de las universidades españolas con respecto al diseño de políticas
lingüísticas en general y en particular las encaminadas a la implantación de grados bilingües.