Factors Determining Students’ Low Usage of Mobile Tools in their English Vocabulary Learning
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Cojocnean, DianaEditorial
Universidad de Granada
Materia
MALL CALL Digital tools Apps Vocabulary learning Attitudes Second language acquisition Digital learning strategies Herramientas digitales Apps Aprendizaje de vocabulario Actitudes Adquisición de una segunda lengua Estrategias digitales de aprendizaje
Date
2016-09Referencia bibliográfica
Cojocnean, Diana. Factors Determining Students’ Low Usage of Mobile Tools in their English Vocabulary Learning. Porta Linguarum, Monográfico I: 31-43 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/54086]
Résumé
The article is based on the results of a large scale mixed methods study which
took place in Romania in 2014. The study explored high school students’ use of digital vocabulary
English learning strategies and the attitudes of Romanian students towards learning
vocabulary in second language acquisition with digital tools. The results of the main study
indicated that the participants had a low usage of digital tools and strategies in their vocabulary
learning and that the majority of the participants showed neutral attitudes towards
the use of mobile assisted learning (MALL) tools in their vocabulary learning. The data
also revealed that certain factors determine students’ low usage of digital tools in second
language acquisition in their vocabulary learning. These factors were: the lack of a ‘culture’
associated with the use of digital tools in the language classroom, personal learning style,
some pedagogical issues associated with digital tools, lack of teacher guidance, the view of
digital tools as simply entertaining tools, students’ multitasking behavior in association with
the use of their device, a preference for unconscious learning of vocabulary and the level of
motivation to use technology for second language acquisition. El artículo se basa en los resultados de un estudio a gran escala con métodos
mixtos que tuvo lugar en Rumanía en 2014. El estudio exploró la utilización de estrategias
digitales para el aprendizaje de vocabulario en lengua inglesa por parte de estudiantes de
secundaria y las actitudes de los estudiantes rumanos hacia el aprendizaje del vocabulario
de un segundo idioma con herramientas digitales. Los resultados del estudio principal indican
que los participantes tenían un bajo uso de herramientas y estrategias digitales en su
aprendizaje de vocabulario y que la mayoría de los participantes mostraron actitudes neutrales
hacia el uso de herramientas móviles (MALL) en su aprendizaje del vocabulario. Los
datos también revelaron que ciertos factores determinan el poco uso de los alumnos de las
herramientas digitales en la adquisición de un segundo idioma en relación al aprendizaje del
vocabulario. Estos factores son: la falta de una “cultura” asociada con el uso de herramientas
digitales en la clase de lengua, el estilo personal de aprendizaje, algunas cuestiones pedagógicas
asociadas a las herramientas digitales, la falta de la guía del profesor, la percepción de
las herramientas digitales como meras herramientas de entretenimiento, un comportamiento
multitarea de los estudiantes en relación con el uso de su dispositivo, una preferencia por el
aprendizaje inconsciente del vocabulario y el nivel de motivación para utilizar la tecnología
para la adquisición de un segundo idioma.