Socioeconomic Status and its Impact on Language and Content Attainment in CLIL Contexts
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Universidad de Granada
Materia
CLIL Socioeconomic status FL Subject content AICLE Nivel socioeconómico LE L1 Contenido curricular
Date
2018-01Referencia bibliográfica
Rascón Moreno, Diego; Bretones Callejas, Carmen M. Socioeconomic Status and its Impact on Language and Content Attainment in CLIL Contexts. Porta Linguarum, 29: 115-135 (2018). [http://hdl.handle.net/10481/54025]
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This work was supported by the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness, under Grant FFI2012-32221, and by the Junta de Andalucía, under Grant P12-HUM-23480.Résumé
This article deals with a crucial variable in CLIL settings: socioeconomic
status, which was measured via parents’ educational level (high, medium or low). It sheds
light on the FL, L1 and subject content attainment of 129 bilingual learners in Primary Education
and Compulsory Secondary Education schools in eastern Andalusia (more specifically,
in the provinces of Granada and Almería). It provides a detailed comparison of these
outcomes with those also obtained from 219 students in traditional EFL streams. Six state
and two charter schools participated. Differences in the motivation, verbal intelligence and
extramural exposure of these students are also examined, together with their evolution from
Primary to Compulsory Secondary Education. All the variables considered are subjected to
discriminant analyses in order to determine which of them explains the greatest variance in
language attainment and content achievement results. Este artículo se centra en una variable crucial en los entornos AICLE: el nivel
socioeconómico, que se ha medido mediante el nivel educativo de los padres y las madres
(alto, medio o bajo). Aporta luz sobre el aprendizaje de LE, L1 y contenido curricular de
129 estudiantes bilingües de centros de Educación Primaria y Educación Secundaria Obligatoria
en el este de Andalucía (más concretamente, en la provincias de Granada and Almería).
Asimismo, proporciona una comparación detallada de estos resultados con los también
obtenidos por 219 estudiantes de grupos no bilingües. En la investigación han participado
seis colegios públicos y dos concertados. También se analizan las diferencias en función de
la motivación, inteligencia verbal y exposición extramural de los estudiantes, así como su
evolución desde Primaria hasta Educación Secundaria Obligatoria. Todas las variables consideradas
se someten a análisis discriminantes con el fin de determinar cuál de ellas explica
la mayor parte de la varianza en los resultados de desarrollo lingüístico y aprendizaje de
contenido.