Extramural Exposure and Language Attainment: The Examination of Input-Related Variables in CLIL Programmes
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Lancaster, Nina KarenEditorial
Universidad de Granada
Materia
CLIL FI Extramural exposure L2 competence AICLE Enseñanza tradicional Exposición extramural Nivel de inglés
Date
2018-01Referencia bibliográfica
Lancaster, Nina Karen. Extramural Exposure and Language Attainment: The Examination of Input-Related Variables in CLIL Programmes. Porta Linguarum, 29: 91-114 (2018). [http://hdl.handle.net/10481/54024]
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This work was supported by the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness, under Grant FFI2012-32221, and by the Junta de Andalucía, under Grant P12-HUM-23480.Résumé
This article documents the findings of a quantitative study to gauge the impact
of CLIL and extramural exposure on foreign language attainment. The relationship
between CLIL and input-related variables is examined from a double-fold perspective.
First, it is determined if CLIL scenarios favour more extramural exposure to English (in
the form of books and magazines, TV series and movies, the Internet and videogames,
songs and private lessons). Then, we reveal if language outcomes are better by means of
CLIL or Formal Instruction (FI) and how this varies according to type of school. Finally,
we explore whether the language proficiency differential between the CLIL and the
EFL groups can be ascribed to this extramural exposure or whether other variables (such
as motivation, verbal intelligence, socioeconomic status, or the CLIL programme itself)
account for the greatest proportion of variance. Ten public bilingual and charter schools
(in Primary and Compulsory Secondary Education) in the autonomous community of
Extremadura have taken part in the study, with a total of 156 CLIL learners and 162 EFL
students. Este artículo presenta los resultados de un estudio cuantitativo para determinar
los efectos del AICLE y de la exposición extramural en el nivel de la lengua extranjera.
Se examina la relación entre el AICLE y las variables relacionadas con el input desde una
perspectiva bidimensional. En primer lugar, se identifica si la participación en programas
AICLE fomenta una mayor exposición al inglés (a través de los libros y las revistas, las
series de televisión y las películas, Internet, videojuegos y clases particulares). Posteriormente,
se evidencia si los resultados son mejores mediante el AICLE o la docencia formal
y como varían según el tipo de colegio. Para finalizar, se estudia si se puede atribuir el
diferencial del dominio de la lengua extranjera entre los grupos AICLE y los de enseñanza
tradicional a esta exposición extramural o si otras variables (tales como la motivación, la
inteligencia verbal, el nivel socioeconómico o el programa AICLE en sí) explican la mayor
parte de la varianza. El estudio se ha realizado en la comunidad autónoma de Extremadura
con la participación de diez colegios públicos bilingües y concertados (en Educación
Primaria y Secundaria Obligatoria), con 156 alumnos bilingües y 162 alumnos de la enseñanza
tradicional.