The Effect of Explicit Metacognitive Strategy Instruction on Reading Comprehension and Self-Efficacy Beliefs: The Case of Iranian University EFL Students
Metadata
Show full item recordEditorial
Universidad de Granada
Materia
Explicit metacognitive strategy instruction Reading comprehension Self-efficacy beliefs Instrucción explícita Estrategia metacognitiva Comprensión lectora Creencias de autoeficacia
Date
2016-01Referencia bibliográfica
Tavakoli, Hossein; Koosha, Mansour. The Effect of Explicit Metacognitive Strategy Instruction on Reading Comprehension and Self-Efficacy Beliefs: The Case of Iranian University EFL Students. Porta Linguarum, 25: 119-133 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/53893]
Abstract
This article reports on an empirical study that investigated the influence of
explicit metacognitive strategy instruction on reading comprehension and self-efficacy in
English as a foreign language (EFL) among university students in Iran. A randomized pretest
posttest control group design was employed. The quantitative data were collected by the
Survey of Reading Strategies, Motivated Strategies for Learning Questionnaire, and a reading
comprehension test. The results of ANCOVA revealed that students in the experimental
group showed greater achievement both in reading comprehension and self-efficacy than
students in the control group. Este artículo trata de un estudio empírico en el que se investigó la influencia
de la instrucción explícita de la estrategia metacognitiva en la comprensión lectora y la
autoeficacia del inglés como lengua extranjera (EFL) entre los estudiantes universitarios en
Irán. Se empleó un diseño de grupo de pre-test y posttest con controles aleatorios. Los datos
cuantitativos fueron recogidos en el estudio de estrategias de lectura, motivando estrategias
de aprendizaje en un cuestionario y una prueba de comprensión de lectura. Los resultados del
ANCOVA revelaron que los estudiantes del grupo experimental mostraban mayores logros
tanto en comprensión lectora y en autoeficacia que los estudiantes del grupo control.