EFL Vocabulary Acquisition: Narrow Reading versus Reading plus Vocabulary-Enhancement Activities. A Case Study with Spanish Secondary School Students
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/53802Metadata
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Universidad de Granada
Materia
Vocabulary acquisition Narrow reading Vocabulary-enhancement activities Incidental learning Intentional learning Adquisición de vocabulario Lectura enfocada Actividades para el desarrollo del vocabulario Aprendizaje incidental Aprendizaje intencional
Date
2015-06Referencia bibliográfica
Payá-Guerrero, Maravillas; Esteban-Segura, Laura. EFL Vocabulary Acquisition: Narrow Reading versus Reading plus Vocabulary-Enhancement Activities. A Case Study with Spanish Secondary School Students. Porta Linguarum, 24: 93-105 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/53802]
Abstract
This article examines the role of reading in vocabulary acquisition, focu-
sing for the purpose on two different approaches: narrow reading (NR) and reading plus
vocabulary-enhancement activities (RV). In an attempt to assess the effectiveness of these
two instructional approaches in the acquisition of English vocabulary by Spanish students
in secondary education, a classroom-based study over a 6-week period was conducted. Two
groups of students took part in it, each receiving a different treatment. An adapted version of
Paribakht & Wesche’s Vocabulary Knowledge Scale (VKS) has been employed to measure
students’ knowledge of 20 target words. Both groups demonstrated noticeable vocabulary
gains with the two methodologies. El presente artículo examina el papel de la lectura en la adquisición de vocabu-
lario, centrándose para ello en dos métodos: la lectura enfocada y la lectura combinada con
actividades para el desarrollo del vocabulario. Con objeto de evaluar la efectividad de dichos
métodos en el aprendizaje de vocabulario en inglés como lengua extranjera por alumnos es-
pañoles de educación secundaria, se llevó a cabo un estudio en el aula durante un período
de seis semanas. Dos grupos de alumnos participaron en él, recibiendo cada uno de ellos
un tratamiento diferente. Se ha utilizado una versión adaptada de la Vocabulary Knowledge
Scale (VKS) (escala de conocimiento de vocabulario) de Paribakht & Wesche para medir el
conocimiento de los alumnos de 20 palabras. Ambos grupos demostraron un aumento consi-
derable de vocabulario con las dos metodologías.