Teaching Young Learners English Vocabulary with Reading-Based Exercises in a Real Classroom Situation
Metadata
Show full item recordEditorial
Universidad de Granada
Materia
Vocabulary acquisition/instruction Young learners Receptive exercises Productive exercises Vocabulary learning difficulties Adquisición/instrucción de vocabulario Aprendices jóvenes Ejercicios a nivel receptivo Ejercicios a nivel productivo Dificultades de aprendizaje de vocabulario
Date
2015-01Referencia bibliográfica
Qing, MA; Ching Ha, SIN. Teaching Young Learners English Vocabulary with Reading-Based Exercises in a Real Classroom Situation.Porta Linguarum, 23: 125-138 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/53762]
Abstract
This classroom study investigated how English (L2) vocabulary was taught
to primary school pupils in a series of reading lessons under two conditions: (a) reading
plus receptive learning exercises or (b) reading plus both receptive and productive learning
exercises. The results showed that the condition involving both receptive and productive
exercises led to more vocabulary retention than the condition with receptive exercises only.
Furthermore, it is tentatively proposed that young learners’ productive knowledge of vocabulary
items can be assessed based on acceptable collocations instead of sentence writing
which relies on a fully developed grammar system that young learners may lack. Este estudio práctico en el ámbito del aula investigó cómo se enseñaba el
vocabulario inglés (L2) a alumnado de primaria en una secuencia de unidades didácticas
de textos de comprensión lectora estableciendo dos situaciones: (a) lectura más ejercicios
de aprendizaje a nivel receptivo, o (b) lectura más ejercicios de aprendizaje tanto a nivel
receptivo como productivo. Los resultados de la investigación muestran que la situación
que incluye ejercicios tanto a nivel receptivo como productivo lleva a una mayor retención
de vocabulario que la que considera únicamente ejercicios a nivel receptivo. Además, se
propone de manera tentativa que el conocimiento de vocabulario a nivel productivo de los
aprendices jóvenes se puede evaluar basándose en la producción de colocaciones correctas
en lugar de frases escritas que dependen de un sistema gramatical altamente desarrollado del
que los aprendices jóvenes pueden carecer.