Lexical Errors in Writing at the End of Primary and Secondary Education: Description and Pedagogical Implications
Metadatos
Afficher la notice complèteAuteur
Agustín Llach, María PilarEditorial
Universidad de Granada
Materia
Lexical error Fossilization L1 influence Primary and Secondary education Misselection Errores léxicos Fosilización Influencia de la L1 Educación Primaria y Secundaria Errores de selección léxica
Date
2015-01Referencia bibliográfica
Agustín Llach, María Pilar. Lexical Errors in Writing at the End of Primary and Secondary Education: Description and Pedagogical Implications. Porta Linguarum, 23: 109-124 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/53758]
Patrocinador
This research study was conducted under the auspices of research project FFI 2010- 19334 funded by the Spanish MICINN.Résumé
In this paper, we present a study which describes and compares the production
of lexical errors at the end of two important educational stages: Primary and the compulsory
years of Secondary education. Identifying the most frequent lexical error types at
each acquisition stage can be very insightful in distinguishing among proficiency levels and
establishing lexical benchmarks. Our results show a slight decrease in lexical error production,
only significant for direct L1 borrowings. However, they also reveal an increase of
misselections and coinages at higher levels. Furthermore, we observed presence of fossilized
errors and errors in constructions. Results are interpreted in light of previous research-related
literature concerning the evolution of lexical errors along proficiency levels. Finally, some
pedagogical implications are suggested to improve the lexical production of Primary and
Secondary school learners in order to prevent and remedy the lexical errors they committed. En este artículo presentamos un estudio que describe y compara la producción
de errores léxicos al final de dos importantes etapas educativas: Primaria y Secundaria Obligatoria.
Identificar las categorías de errores léxicos más recurrentes en cada estadio puede
resultar muy relevante para diferenciar niveles de lengua, así como para establecer puntos de
referencia desde el punto de vista del léxico. Nuestros resultados muestran una muy ligera
reducción de la presencia de errores léxicos, siendo los préstamos los únicos que disminuyen
de manera significativa. Por otro lado, las creaciones léxicas y las selecciones erróneas
aumentan su presencia en niveles más altos. También, pudimos observar la presencia de
errores fosilizados y de errores en construcciones. Interpretamos los resultados en función
investigaciones previas relacionadas con el tema de la evolución de la producción de errores
léxicos conforme aumenta el nivel de lengua. Finalmente, ofrecemos algunas implicaciones
pedagógicas destinadas a mejorar la producción léxica de alumnos de Primaria y Secundaria,
así como a prevenir y remediar los errores léxicos que cometen.