The Impact of Type of Approach (CLIL Versus EFL) and Methodology (Book-Based Versus Project Work) on Motivation
Metadata
Show full item recordEditorial
Universidad de Granada
Materia
Motivation CLIL Project work Primary education Motivación AICLE Trabajo por proyectos Educación primaria
Date
2015-01Referencia bibliográfica
Lasagabaster, David; López Beloqui, Raquel. The Impact of Type of Approach (CLIL Versus EFL) and Methodology (Book-Based Versus Project Work) on Motivation. Porta Linguarum, 23: 41-57 (2015).[http://hdl.handle.net/10481/53737]
Sponsorship
The results presented in this paper are part of the following research projects: FFI2012- 34214 (Spanish Ministry of Economy and Competitiveness) and IT311-10 (Basque Government).Abstract
This study analyses the effect of type of approach and methodology on different
types of motivation: intrinsic, extrinsic, instrumental and integrative motivation; interest
in other cultures and learning environment are also considered. The two types of approaches
under scrutiny are CLIL (Content and Language Integrated Learning) and non-CLIL or EFL
(English as a foreign language), and the two types of methodology are based on either the
textbook or project work (PW). Previous studies have examined the effect of PW and/or
CLIL on secondary education (Seikkula-Leino, 2007, Lasagabaster, 2011; Sierra, 2011), but
the novelty of the present research lies in the fact that it is focused on primary education
students. The data were collected through a questionnaire filled in by three groups of participants:
a non-CLIL and book-based group taught conventionally, a CLIL and book-based
methodology group, and a CLIL and PW group. The results bore out that CLIL is beneficial
for some motivational clusters even at an early age, whereas the impact of PW was not as
positive as expected. En este estudio se examina el efecto del tipo de enfoque y de la metodología
en diferentes tipos de motivación: intrínseca, extrínseca, motivación instrumental e integradora,
al tiempo que también se presta atención al interés en otras culturas y al ambiente de
aprendizaje. Los dos tipos de enfoque bajo estudio son AICLE (Aprendizaje Integrado de
Contenidos y Lengua Extranjera) y no-AICLE o enseñanza tradicional del inglés como asignatura
de lengua, y los dos tipos de metodología se basan o bien en el libro de texto o bien
en el trabajo por proyectos. Mientras estudios anteriores han analizado el efecto del TP y/o
AICLE en educación secundaria (Seikkula-Leino, 2007, Lasagabaster, 2011; Sierra, 2011),
la principal novedad del presente estudio radica en que se centra en estudiantes de educación
primaria. El instrumento utilizado fue un cuestionario cumplimentado por tres grupos de
participantes: un grupo no-AICLE que aprendía inglés como asignatura basándose en el
libro de texto, un grupo AICLE que seguía una metodología centrada en el libro de texto, y
un grupo AICLE que trabajaba por proyectos. Los resultados confirman que AICLE afecta
positivamente distintos aspectos motivacionales incluso a edades tempranas, mientras que el
efecto del TP no resultó tan beneficioso como se esperaba.