Language training to foster oral vocabulary development: a randomized trial with Spanish-speaking children
Metadata
Show full item recordAuthor
Gomes-Koban, ClaraEditorial
Universidad de Granada
Departamento
Universidad de Granada.; Departamento de Psicología Evolutiva y de la EducaciónMateria
Psicología Entrenamiento Lenguaje Vocabulario Niños Definición Contexto Estatus socioeconómico
Materia UDC
159.9 81 -053.2 6102 5700
Date
2018Fecha lectura
2018-02-16Referencia bibliográfica
Gomes-Koban, C. Language training to foster oral vocabulary development: a randomized trial with Spanish-speaking children. Granada: Universidad de Granada, 2018. [http://hdl.handle.net/10481/50094]
Sponsorship
Tesis Univ. Granada.; Programa Oficial de Doctorado en Psicología; This thesis derives from the Workpackage III of the European research project ELDEL (Enhancing Literacy Development in European Languages; www.eldel.eu) and was funded by the EU, FP7-PEOPLE-2007-1-1- ITN215961 People Marie Curie Actions – Initial Training Network. I thank Charles Hulme and Paula Clarke from the ELDEL network for their valuable inputs to study design.Abstract
Aunque la importancia de la enseñanza del vocabulario en los países de habla inglesa
está bien reconocida y ha sido ampliamente estudiada, en el caso del español apenas hay
estudios de vocabulario basados en evidencia. En el presente trabajo se han desarrollado dos
programas de vocabulario oral (definición y contexto), basados en la literatura sobre la
enseñanza del vocabulario en niños de habla inglesa. Participaron 100 niños de tercero de
Educación Primaria de zonas de nivel socioeconómico bajo. Ambos programas de
entrenamiento se compararon con un método alternativo de lectura en voz alta que sirvió como
control, y resultaron ser más efectivos en la enseñanza del vocabulario cuando se evaluaron
inmediatamente después de la intervención. Sin embargo, cinco meses después, sólo el grupo
definición continuó demostrando ganancias significativas en el conocimiento del vocabulario.
Más allá de su efectividad en la enseñanza específica del significado de las palabras, el método
definición pareció ayudar a los niños a organizar y expresar su conocimiento más precisamente.
Se recomienda la enseñanza explícita y enriquecida del vocabulario como un medio para
fomentar el conocimiento del vocabulario en niños con bajo nivel socioeconómico. Although the importance of systematic vocabulary training in English-speaking
countries is well recognized and has been extensively studied, few evidence-based vocabulary
studies for Spanish-speaking children have been reported. In this work, two rich oral vocabulary
training programs (definition and context) were developed and applied in a sample of 100
Spanish elementary school third-graders recruited from areas of predominantly low socioeconomic
status (SES). Compared to an alternative read-aloud method which served as the
control, both explicit methods were more effective in teaching word meanings when assessed
immediately after the intervention. Nevertheless, five months later, only the definition group
continued to demonstrate significant vocabulary knowledge gains. The definition method was
more effective in specifically teaching children word meanings and, more broadly, in helping
children organize and express knowledge of words. Therefore, the explicit and rich vocabulary
instruction as a means to fostering vocabulary knowledge in low SES children is recommended.