A case study of epistemic order in mathematics classroom dialogue
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Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Materia
Classroom dialogue Dialogic teaching Discourse analysis Initiation-response-feedback School mathematics Análisis del discurso Discurso de clase Enseñanza dialógica Inicio-respuesta-realimentación Matemáticas
Date
2016Referencia bibliográfica
Ruthven, K.; Hofmann, R. A case study of epistemic order in mathematics classroom dialogue. PNA, 11(1): 5-33 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42388]
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Thanks are due to the Economic and Social Research Council which funded collection of the video data analysed here as part of the epiSTEMe project (grant reference RES-179-25-0003).Résumé
We define epistemic order as the way in which the exchange and development of knowledge takes place in the classroom, breaking this down into a system of three components: epistemic initiative relating to who sets the agenda in classroom dialogue, and how; epistemic appraisal relating to who judges contributions to classroom dialogue, and how; and epistemic framing relating to the terms in which development and exchange of knowledge are represented, particularly in reflexive talk. These components are operationalised in terms of various types of structural and semantic analysis of dialogue. It is shown that a lesson segment displays a multi-layered epistemic order differing from that of conventional classroom recitation. Definimos orden epistémico como el modo en que se produce el intercambio y desarrollo de conocimiento en el aula, de acuerdo con un sistema de tres componentes: iniciativa epistémica respecto a quién y cómo establece la agenda del diálogo de clase; evaluación epistémica respecto a quién y cómo valora las contribuciones a este diálogo; y marco epistémico respecto a los términos en los cuales el desarrollo e intercambio de conocimiento se representa, particularmente en el habla reflexiva. Operativizamos estos componentes mediante varios tipos de análisis estructurales y semánticos del diálogo. Con los datos de un segmento de clase, se muestra un orden epistémico de múltiples niveles que difiere de formatos convencionales de relato en el aula.