Afficher la notice abrégée

dc.contributor.advisorRodríguez Salas, Gerardo 
dc.contributor.authorWielgus, Katarzyna
dc.contributor.otherUniversidad de Granada. Departamento de Filologías Inglesa y Alemanaes_ES
dc.date.accessioned2015-09-11T08:33:26Z
dc.date.available2015-09-11T08:33:26Z
dc.date.issued2015-09-11
dc.date.submitted2014-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/37329
dc.description.abstract“Little Red Riding Hood”, often defined as a “cautionary tale”, is the fairy tale which deals exclusively with the body, female sexuality, and the related concepts of morality and the forbidden. This MA thesis investigates the postmodernist gendered revisions of “Little Red Riding Hood” in Angela Carter’s “The Company of Wolves” (1979) and Carmel Bird’s “Cave Amantem” (1985), and explores the extent to which these texts (de)construct the notions of female sexuality and gender identity and offer different representations and new models for individual and cultural regeneration. This research paper focuses particularly on the subversive strategy of animalization and its connection with corporeity, which has never before been systematically analyzed in connection with the revisions of “Little Red Riding Hood.” Given the large disregard of the much wider amalgam of messages on female sexuality and the complexities of identity offered by animalization, the present dissertation will first seek to redefine this technique as a subversive literary strategy. This new liberating vision of animalization will be defended using the theories of feminist and post-colonial critics such as Julia Kristeva, Judith Butler, Rosi Braidotti, Homi K. Bhabha, and Gayatri Spivak, to mention just a few. The more practical component of this thesis will provide a systematic analysis of animalization, understood as the evolutionary exploration of “the beast within” and a powerful tool of female self discovery leading to alternative conceptions of freedom.es_ES
dc.description.abstract“Caperucita Roja”, que se ha clasificado como relato aleccionador, es un cuento que está relacionado exclusivamente con el cuerpo, la sexualidad femenina y los conceptos de “lo moral” y “lo prohibido.” Esta tesina pretende analizar las versiones de “Caperucita Roja” escritas por Angela Carter y Carmel Bird: “The Company of Wolves” (1979) y “Cave Amantem” (1985) respectivamente. A lo largo del análisis textual se explorará hasta qué punto estas versiones ofrecen una nueva (de)construcción de los conceptos de sexualidad femenina e identidad de género; también se planteará si los relatos cortos analizados ofrecen unas representaciones distintas y modelos novedosos para la regeneración individual y cultural. El presente estudio se centrará sobre todo en la estrategia subversiva de la animalización, cuya conexión con la corporeidad en el contexto de “Caperucita Roja” nunca ha sido analizada de manera sistemática. Dada la falta de reconocimiento de la extensa amalgama de mensajes acerca de la sexualidad femenina ofrecida por la estrategia de animalización, en primer lugar el presente proyecto tratará de reivindicar dicha técnica como una estrategia literaria subversiva. Esta nueva visión liberadora se defenderá partiendo de las teorías de críticos feministas y postcoloniales como Julia Kristeva, Judith Butler, Rosi Braidotti, Homi K. Bhabha, y Gayatri Spivak, entre otros. El componente más práctico de la presente tesina llevará a cabo un análisis sistemático de la animalización, entendida como la exploración evolucionaria de “la bestia interior” y una poderosa herramienta del autoconocimiento femenino que abrirá un camino hacia concepciones alternativas de la libertad.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad de Granada. Máster Universitario en Lingüística y Literatura Inglesases_ES
dc.description.sponsorshipFinancial support for part of this project was provided by a research grant from the University of Granada, Spain: Beca de Iniciación del Plan Propio de Investigación (2012-2014) de la Universidad de Granada (Vicerrectorado de Política Científica e Investigación).
dc.language.isoenges_ES
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Licensees_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es_ES
dc.subjectFairy talees_ES
dc.subjectLittle Red Riding Hoodes_ES
dc.subjectFemale bodyes_ES
dc.subjectCorporeityes_ES
dc.subjectAnimalizationes_ES
dc.subjectSexualityes_ES
dc.subjectBird, Carmeles_ES
dc.subjectCave Amantemes_ES
dc.subjectCarter, Agnelaes_ES
dc.subjectCompany of Wolveses_ES
dc.subjectCuentos de hadas es_ES
dc.subjectCaperucita Rojaes_ES
dc.subjectCuerpo femeninoes_ES
dc.subjectCorporeidades_ES
dc.subjectAnimalizaciónes_ES
dc.subjectSexualidad es_ES
dc.titleThe beast within: Animalization in Angela Carter's and Carmel Bird's Revisions of "Little Red Riding Hood"es_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.30827/Digibug.37329
dc.type1Proyecto fin de Másteres_ES


Fichier(s) constituant ce document

[PDF]

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Excepté là où spécifié autrement, la license de ce document est décrite en tant que Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License