On the validity of systemic functional approaches as a tool for selecting materials in CLIL contexts: a case study
Metadata
Show full item recordEditorial
Universidad de Granada
Materia
Discourse analysis Systemic functional grammar Primary school CLIL Análisis del discurso Gramática sistémico-funcional Educación primaria
Date
2011-06Referencia bibliográfica
Filardo Llamas, L; González-Cascos Jiménez, E.; Riesco Canduela, L. On the validity of systemic functional approaches as a tool for selecting materials in CLIL contexts: a case study. Porta Linguarum, 16: 65-74 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/32008]
Abstract
The aim of this paper is to propose the validity of functional approaches
within discourse analysis as a tool for selecting classroom material. By taking into
account the linguistic realization of the three main contextual variables, namely field,
tenor, and mode, and their impact on the function of language within each particular
context of communication, we believe that the task of selecting and devising materials
for CLIL setting shall be eased. This hypothesis becomes the point of departure for
this article, where we present an analysis of six texts used for teaching Science using
L2 English as the means of instruction. Conclusions are obtained about the importance
of considering that any type of language used in a text has a function which depends
on the context where it is used, an aspect which is frequently forgotten in L2
classrooms. En este artículo se pretende probar la utilidad que tienen los acercamientos
funcionales al análisis del discurso para seleccionar material de aula. Al tener en cuenta
la realización lingüística de las tres variables contextuales, el campo, el tenor, y el
modo, y el impacto que éstas tienen en la función que tiene el lenguaje en determinados
contextos de comunicación, se facilita la selección y creación de materiales para la
docencia en un entorno CLIL. Esta es la hipótesis que se pretende comprobar en este
artículo. Para ello se presenta el análisis de seis textos que se utilizan para enseñar
conocimiento del medio en inglés como L2. A partir de ello, se extraen conclusiones
sobre la importancia de la función que tiene el tipo de lenguaje que se utilice en cada
texto, y cómo este varía en función del contexto en el que se utilice, un aspecto que
con frecuencia se olvida en las clases de inglés como lengua extranjera.