Racial and social discrimination in the EFL class: the case of the roma minority
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Madrid Fernández, DanielEditorial
Universidad de Granada
Materia
Discrimination Students Gypsy Roma minority Teachers Percepción Discriminación Gitanos Perception Estudiantes Profesores
Fecha
2011-01Referencia bibliográfica
Madrid, D. Racial and social discrimination in the EFL class: the case of the roma minority. Porta Linguarum, 15: 71-91 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/31984]
Resumen
This paper aims to study Andalusian students’ and teachers’ perceptions
of social and racial discrimination in the EFL class with special reference to the Roma
(gypsy) minority. After a brief introduction on racial discrimination in the world, figures
are presented to illustrate the situation in Spain, especially with regard to the Roma
ethnic minority in Andalusian schools. The main premises of critical race theory and
some studies which have contributed to clarifying the extent of racial discrimination in
present day society are also revised.
Our study explores how students and teachers at Primary, Secondary and Tertiary
academic levels perceive the treatment given by teachers to students of different social
classes and to the Roma minority in particular. A sample of 459 students and 14 schools
has been used. Of this group 59 students were attending two schools with a high Roma
population in the city of Granada. The results indicate that students and teachers do not
perceive a high degree of discrimination, but some of them do, as is often reported in
sociological studies. Este artículo se propone estudiar la percepción del alumnado y profesorado
andaluz sobre la discriminación social y racial en la clase de inglés como lengua
extranjera con especial referencia a la minoría gitana. Después de una breve introducción
sobre la discriminación racial en el mundo, se presentan algunas cifras que ilustran
la situación en España, especialmente con la minoría gitana en las escuelas andaluzas.
También revisamos los postulados principales de la teoría crítica de la raza y algunos
estudios que han contribuido a clarificar hasta qué punto existe discriminación racial
en la sociedad de hoy.
Nuestro estudio explora las percepciones de profesores y alumnos de Primaria, Secundaria
y Universidad sobre el tratamiento que se le da al alumnado perteneciente a
diferentes clases sociales y a la minoría gitana en particular. Hemos usado una muestra
de 459 alumnos y 14 colegios, entre los cuales había 59 alumnos que asistían a escuelas
con una alta población gitana en la ciudad de Granada. Los resultados indican que los
estudiantes y el profesorado no perciben, en general, un alto grado de discriminación,
pero algunos sí que lo detectan tal y como muestran algunos estudios sociológicos sobre
el tema.