Awareness of L1 and L2 word-formation mechanisms for the development of a more autonomous L2 learner
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Balteiro, IsabelEditorial
Universidad de Granada
Materia
Word-formation mechanisms Autonomy Transfer(ence) Interlanguage Prefixes Mecanismos lexicogenésicos Autonomía Transferencia Interlengua Prefijos
Date
2011-01Referencia bibliográfica
Balteiro, I. Awareness of L1 and L2 word-formation mechanisms for the development of a more autonomous L2 learner. Porta Linguarum, 15: 25-34 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/31981]
Résumé
Unlike traditional approaches, new communicative trends disregard the
role of word-formation mechanisms. They tend to focus on syntax and/or vocabulary
without analyzing the mechanisms involved in the creation of lexical items. In this
paper, based on the analysis of the use of prefixes by L2 learners in oral and written
productions, as provided by the SULEC, we emphasize the advantages that wordformation
awareness and knowledge may have for the learners in terms of production,
creativity, understanding, autonomy, and proficiency. Through the teaching of wordformation
learners may more easily decipher, decode and/or encode messages, create
words they have never seen before, etc. A diferencia de la didáctica tradicional, las nuevas tendencias comunicativas
dejan de lado el papel de los mecanismos de formación de palabras, pues tienden a
concentrarse en el aprendizaje de la sintaxis y/o el vocabulario sin analizar los mecanismos
morfológicos. En este estudio, basado en el análisis del uso de prefijos por
estudiantes de inglés como L2 del SULEC, subrayaremos las repercusiones del conocimiento
de dichos mecanismos en la producción, creatividad, comprensión, autonomía,
e incluso corrección. La enseñanza de estos procedimientos permite a los alumnos
descifrar, descodificar y/o codificar mensajes, crear palabras que no conocían anteriormente,
etc.