Reflecting on the paradoxes of foreign language teacher education: a critical system analysis
Metadata
Show full item recordAuthor
Tochon, François VictorEditorial
Universidad de Granada
Materia
Foreign language education Paradoxes Reconceptualization Politics of knowledge Language teaching Formación en lengua extranjera Paradojas Reconceptualización Políticas del conocimiento Enseñanza de lenguas Justicia social
Date
2011-01Referencia bibliográfica
Tochon, F.V. Reflecting on the paradoxes of foreign language teacher education: a critical system analysis. Porta Linguarum, 15: 7-24 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/31979]
Abstract
In the United States, Foreign Language Education is reshaped at a time
when 75% of language teachers have retired, leaving an unprecedented vacuum. It is
handicapped by paradoxes that prevent it from furthering its mission. Conjugating
priority and neglect is a major challenge. Methods are often taught without epistemology,
students tend to communicate without contents. Teaching of cultures is generally sanitized
and stereotyped. Teacher educators professionalize student teachers who rarely understand
their own cultural identity, potential foreignness and otherness. The student teachers’
reflection is enforced and their autonomy paradoxically guided. The way to deal with
these contradictions is to articulate new priorities and reconceptualize the field as the
inescapable branch of learning for world peace and social justice. En los Estados Unidos, la formación en lengua extranjera está siendo
reformulada en un momento en el que el 75% de los profesores de lengua se han
jubilado, dejando así un vacío sin precedentes. Se encuentra con la dificultad de ciertas
paradojas que evitan que pueda seguir aumentando su objetivo. Conjugar prioridad y
negligencia es un gran reto. Los métodos se enseñan sin epistenología; los aprendices
tienden a comunicarse sin contenidos. La enseñanza de las culturas es normalmente
aséptica y llena de estereotipos. Los formadores del profesorado profesionalizan a sus
discípulos, quienes en pocas ocasiones entienden su propia identidad cultural, extranjería
y otredad. Se refuerza la reflexión de los futuros docentes y su autonomía, paradójicamente,
se guía. El modo de tratar con estas contradicciones es articular nuevas
prioridades y reconceptualizar el campo la rama imprescindible del aprendizaje para la
paz mundial y la justicia social.