Paving the way towards the ECTS system: self- assessment, metacognition, and professional competence in a literature course for FL teachers
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Universidad de Granada
Materia
Autonomous learning Self-assessment Competence-based model Literature teaching Metacognition Aprendizaje anónimo Autoevaluación Modelo basado en competencias Didáctica de la literatura Metacognición
Fecha
2012-01Referencia bibliográfica
Pérez-Valverde, C.; Ruiz-Cecilia, R. Paving the way towards the ECTS system: self- assessment, metacognition, and professional competence in a literature course for FL teachers. Porta Linguarum, 17:67-77 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/31959]
Resumen
This paper presents a series of actions carried out in order to adapt one of the courses in the training curriculum of Foreign Language Teachers in the University of Granada (Spain) to the European Credit Transfer System (ECTS). The course focuses on literature teaching. The final aim of the aforementioned actions was that of promoting autonomous learning and reflective skills amongst trainees, in order to help them become responsible for their own professional development. The approach followed relies on the adoption of a competence-based curriculum and the introduction of self-assessment and metacognitive techniques. The evaluation of the experience reveals a significant improvement in the capacity of trainees to manage their own learning, in their linguistic competence, and in their handling of didactic resources and material. This research is part of a project financed by the Spanish Ministry of Science and Innovation (SEJ 2007-62329). Este artículo presenta las acciones llevadas a cabo en la adaptación de la asignatura Didáctica de la Literatura (Inglés), perteneciente al currículum de Maestro Especialidad Lengua Extranjera (Inglés) de la Universidad de Granada, al sistema del crédito europeo (ECTS). El objetivo final de dichas acciones era promover el aprendizaje autónomo y la capacidad reflexiva del alumnado, de forma que se responsabilizaran de su propio desarrollo profesional. El enfoque seguido se basa en la adopción de un
currículum basado en competencias y en la introducción de técnicas de autoevaluación y metacognición. La evaluación de la experiencia pone de relieve una mejora significativa en la capacidad del alumnado para monitorizar su propio aprendizaje, en su
competencia lingüística y en su manejo de materiales y recursos didácticos. Esta investigación forma parte de un proyecto financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación (SEJ 2007-62329)