The impact of activity sequencing on the differences between ELT methods: a critical analysis of sample units
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Criado Sánchez, RaquelEditorial
Universidad de Granada
Materia
ELT Activity sequencing Cognitive sequencing PPP Enseñanza del inglés como lengua extranjera Secuenciación de actividades Secuenciación cognitiva
Fecha
2010-06Referencia bibliográfica
Criado Sánchez, R. The impact of activity sequencing on the differences between ELT methods: a critical analysis of sample units. Porta Linguarum, 14: 7-28 (2010). [http://hdl.handle.net/10481/31941]
Resumen
One of the methodological variables frequently forgotten by most ELT
methods is activity sequencing. However, this is not a secondary variable and it should
be intrinsically related to the cognitive built-in process governing knowledge acquisition.
Consequently, activity sequencing fully affects the pedagogically based organisation of
the teaching materials and the cognitive processes of language acquisition. The aim of
this paper is to perform an analysis of the activity sequencing in three different textbooks
representative of three main methods in the history of ELT: the Direct Method, the
Audiolingual Method and the Communicative Method. The analysis will be undertaken
from pedagogical and cognitive perspectives. The results will illustrate a) the degree of
agreement or non-agreement detected in each method and textbook; b) that the activity
sequencing variable is crucial to determine the nature of such differences or similarities.
Since the activity sequencing is similar across the three textbooks, it could be assumed
that methodological differences may be of less consequence than usually considered. Una de las variables que han sido preteridas con frecuencia por casi todos
los métodos para la enseñanza del inglés como lengua extranjera es la secuenciación de
actividades. Sin embargo, la secuenciación de actividades no es una variable secundaria,
ya que debería estar estrechamente relacionada con los procesos cognitivos que
rigen la adquisición de conocimientos; por tanto, afecta en gran medida a la organización
de los materiales docentes. El objetivo de este trabajo es analizar la secuenciación
de las actividades en tres manuales diferentes representativos de tres importantes métodos
en la enseñanza del inglés como lengua extranjera: el Método Directo, el Método
Audiolingual y el Método Comunicativo. El análisis se realizará desde dos perspectivas:
pedagógica y cognitiva. Los resultados ilustrarán las semejanzas o diferencias en cada
método y manual; además, mostrarán que la variable de la secuenciación de actividades
es crucial para determinar tales semejanzas y diferencias. Dado que en este caso dicha
variable es similar en los tres manuales, se puede asumir que las diferencias metodológicas
tal vez sean menos importantes de lo que se suele considerar.