Blended learning and the European Higher Education Area: the use of webquests
Metadatos
Afficher la notice complèteAuteur
Baelo, SoniaEditorial
Universidad de Granada
Materia
European Higher Education Area (EHEA) Blended learning WebQuests English for Specific Purposes (ESP) Espacio Europeo de Educación Superior (EEES) Fromación combinada Inglés para fines específicos
Date
2010-01Referencia bibliográfica
Baelo, S. Blended learning and the european higher education area: the use of webquests. Porta Linguarum, 13: 43-53 (2010). [http://hdl.handle.net/10481/31923]
Résumé
This paper deals with the new pedagogical approaches that the European
Higher Education Area (EHEA) demands in the university system and proposes blended
learning as an effective means to meet these demands. Blended learning refers to
language courses that combine the use of technology and distant learning with face-toface
classes. WebQuests, which are inquiry-oriented activities that elicit higher-order
thinking, can be easily combined with face-to-face classroom activities. This blended
learning methodology can be an adequate means to adapt language subjects to
the EHEA demands. Blended learning and WebQuests elicit higher order thinking,
foster the development of instrumental systemic and interpersonal competences
and can be easily integrated in an accumulation and transfer system based on ECTS
credits. Este artículo gira en torno a las nuevas aproximaciones pedagógicas que
el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES) demanda en el sistema universitario
y propone la formación combinada o blended learning como un modo efectivo
de cumplir estas demandas. La formación combinada se refiere a los cursos de idiomas
que combinan el uso de nuevas tecnologías y el aprendizaje a distancia con clases
presenciales. Las WebQuests, que son actividades de indagación/investigación que
suscitan pensamiento de orden superior, pueden ser fácilmente combinadas con actividades
en clases presenciales. Esta metodología puede ser una forma adecuada de adaptar
las asignaturas de idiomas a las demandas del EEES. El blended learning y
las WebQuests suscitan el pensamiento de orden superior, fomentan el desarrollo de
las competencias instrumentales, sistémicas e interpersonales y pueden ser fácilmente
integradas en un sistema de transferencia y acumulativo basado en los créditos
ECTS.