The relationship between out-of-class language learning strategy use and reading comprehension ability
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Universidad de Granada
Materia
Out-of-class language learning strategies Formal practice Functional practice Monitoring Estrategias de aprendizaje extra-escolares Práctica formal Práctica funcional Seguimiento
Fecha
2009-06Referencia bibliográfica
Marefat, F.; Barbari, F. The relationship between out-of-class language learning strategy use and reading comprehension ability. Porta Linguarum, 12: 91-106 (2009). [http://hdl.handle.net/10481/31873]
Resumen
This study examines the potential inter-relationship between three language
learning strategies (Formal, Functional and Monitoring), proficiency level and reading
comprehension ability in a foreign language. The data, obtained from 60 male and female
Iranian EFL students, was collected through the questionnaire on learner strategies, derived
from Rubin-Stern inventories, and a reading comprehension test, derived from Carrel
(1991) and Nelson Test. Results indicate that students mostly used monitoring strategy.
It means that learners pay more attention to the use of linguistic forms and modify
language responses the most. Also this study finds that Iranian EFL learners do not
employ the Formal, Functional or Monitoring learning strategies differently as far as their
proficiency levels or reading comprehension ability are concerned. Based on this statement,
the researchers can claim that although almost all the learners unconsciously use a lot of
strategies in their learning experience, the idea of learning through strategies, especially
what they can expand out of the classroom, was quite new for the subjects in this study.
The analysis of learners’ language learning strategies shows that the students of the high
level of proficiency mostly used reading activities and students of the middle and lower
levels of proficiency used listening activities more often. The results indicate that they use
more receptive skills than productive ones. Este estudio examina la potencial inter-relación entre tres estrategias de
aprendizaje (Formal, Funcional y de Seguimiento), niveles de capacidad y de comprensión
lectora en una lengua extranjera. Los datos, obtenidos de 60 estudiantes de masculinos
y femeninos de EFL se recogió a través de cuestionarios sobre estrategias del
aprendiz, derivadas de las taxonomías de Rubin-Stern y un test de comprensión lectora,
derivadas del test de Nelson y Carrel (1991). Los resultados indican que los estudiantes
usaron en su mayoría estrategias de seguimiento (monitoring). Significa que los aprendices
prestan más atención al uso de formas lingüísticas y modifican respuestas lingüísticas.
También este estudio demuestra que los estudiantes iraníes de EFL no emplean las
estrategias formal, funcionales y de seguimiento de manera diferente en cuanto a sus
niveles y habilidades. Según esto, los investigadores pueden afirmar que aunque la mayoría de los aprendices usan de manera inconsciente muchas estrategias en su experiencia
de aprendizaje, la idea de aprender a través de estrategias, especialmente lo que pueden
aprovechar del aula, fue bastante nuevo para los sujetos de este estudio. El análisis de
las estrategias de aprendizaje de lenguas muestra que los alumnos de mayor nivel usaron
las actividades de lectura y que los de nivel medio y bajo usaron actividades auditivas con
mayor frecuencia. Los resultados indican que usan más las destrezas receptivas que las
productivas.